Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Cyfrowy wkład w poprawę bezpieczeństwa na drodze

Utworzona: 2021-09-01


MAN-y nowej generacji brały udział w sierpniowej trasie MAN TruckLife Tour prowadzącej przez 6 państw europejskich. Zaproszeni kierowcy mieli możliwość sprawdzenia w działaniu systemu cyfrowych lusterek MAN OptiView, który będzie można zamawiać od października 2021 r. jako opcjonalne wyposażenie pojazdów nowej generacji.

Prezentacje pojazdów w ramach MAN TruckLife Tour odbywały się na dużych parkingach położonych przy autostradach na europejskich szlakach transportowych. Organizator chciał w ten sposób zwrócić uwagę na to, jak inteligentne systemy wspomagania zwiększają bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy. Jednym z nich jest system lusterek MAN OptiView. Roadshow rozpoczął się pod Monachium i jego trasa wiodła następnie przez Włochy, Polskę, Belgię, Hiszpanię i Francję.

Główną atrakcją spotkań była możliwość odbycia jazd próbnych nowym TGX-em wyposażonym w systemy wspomagania: OptiView, CruiseAssist (asystent jazdy na długich trasach) i LCCPA (zapobiega kolizjom przy zmianie pasa ruchu). Podczas jazdy zręcznościowej z wykorzystaniem systemu OptiView kierowcy mieli za zadanie precyzyjnie manewrować jadąc do tyłu slalomem. Eksperci MAN przybliżali słuchaczom specyfikę pojazdów TGX nowej generacji, m.in. omawiali poszczególne funkcje wspomagania jazdy. Niektórzy kierowcy mieli możliwość przenocowania w przestronnym wnętrzu kabiny TGX-a i zasmakować komfortu podczas odpoczynku po pracy.

Według producenta, cyfrowy system lusterek MAN OptiView w istotny sposób przyczynia się do zapobiegania wypadkom - zdecydowanie zmniejsza ryzyko niezauważenia przez kierowcę innych pojazdów i niechronionych uczestników ruchu drogowego. System likwiduje tzw. martwe pola widzenia po stronie kierowcy i pasażera, co zapewnia zwiększoną ochronę rowerzystom czy pieszym.

System zastępuje konwencjonalne lusterka zewnętrzne i współpracuje z kamerami zainstalowanymi po bokach i z przodu pojazdu, opcjonalnie uzupełnionymi o kamerę do jazdy wstecz. Kamery pokazują sytuację na drodze i wokół pojazdu na dwóch dużych wyświetlaczach wysokiej rozdzielczości umieszczonych przy słupkach A i dodatkowo także na ekranie systemu medialnego. Kierowcy mogą wybierać dogodną opcję widoku.

Koncepcja obrazowania sytuacji na drodze obejmuje także system wspomagania przy skręcaniu. Oba te systemy wykorzystują radar i optymalnie łączą funkcję identyfikacji zagrożeń oraz ostrzegania podczas skręcania (z wizualizacją stref z obu stron i z przodu pojazdu, co eliminuje martwe pole). Dodatkowo system zwiększa bezpieczeństwo kierowców podczas przerw w pracy i noclegów na postojach - kamery obrazują sytuację wokół pojazdu, dzięki czemu nie ma konieczności rozchylania zasłon i opuszczania kabiny.


W Polsce pokaz odbył się w Porcie 2000 w Mostkach przy trasie nr 92 (w pobliżu granicy polsko-niemieckiej). W imprezie udział wzięło ponad 100 kierowców. Pokaz umiejętności szoferskich dał podczas spotkania Bartosz Ostałowski, niepełnosprawny kierowca posiadający międzynarodową licencję wyścigową FIA. Od czasu, gdy stracił obie ręce w wypadku komunikacyjnym rolę kończyn górnych stopniowo przejmowały nogi. To nimi Bartosz tworzy też piękne obrazy, bo oprócz tego, że jest kierowcą sportowym, jest też artystą i inżynierem. W Porcie 2000 poprowadził 40-tonowy zestaw z naczepą.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels