FresH2 to czyste i ciche rozwiązanie przeznaczone do produkcji energii elektrycznej służącej do zasilania agregatów chłodniczych zainstalowanych w naczepach do transportu ładunków w kontrolowanej temperaturze. Naczepy służą przede wszystkim do transportu świeżych i mrożonych produktów spożywczych, farmaceutyków oraz wszelkich innych towarów wrażliwych na ciepło.
Technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi odpowiednią alternatywę dla silnika wysokoprężnego stosowanego zwykle w transporcie chłodniczym, który generuje dwutlenek węgla (CO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałych. Tymczasem ogniwa wodorowe nie emitują żadnych zanieczyszczeń ani hałasu.
System FresH2 składa się z ogniwa paliwowego zasilanego wodorem przechowywanym w zbiornikach, do którego dołączona jest jednostka elektroniczna, która przekształca prąd stały generowany przez ogniwo na prąd przemienny służący do zasilania agregatu chłodniczego. Innowacja polega na bezpośrednim połączeniu ogniwa paliwowego z agregatem chłodniczym, bez użycia nieporęcznego i drogiego systemu akumulatorów buforowych.
Aby pomyślnie przeprowadzić pierwsze testy tego projektu, firmy Carrier Transicold i Bosch nawiązały współpracę z producentem zabudów (Lamberet) oraz specjalistą ds. transportu i logistyki (STEF). Zespół Boscha z francuskiego Rodez opracował to innowacyjne rozwiązanie wodorowe, łącząc je z wielotemperaturowym agregatem chłodniczym Vector® HE 19 produkcji Carrier Transicold.
Projekt FresH2 doskonale ilustruje nasze dążenie do innowacji i odzwierciedla zaangażowanie w tworzenie zrównoważonego łańcucha chłodniczego, szczególnie poprzez elektryfikację naszych produktów powiedział Jean-Pascal Vielfaure, dyrektor zarządzający Carrier Transicold na terenie Francji i Europy Południowej.
Rozwiązania zapewniające wysoką efektywność energetyczną, takie jak projekt FresH2, wspierają dążenie firmy Carrier do zmniejszenia śladu węglowego swoich klientów o jedną gigatonę, co jest częścią celów środowiskowych, społecznych i zarządzania na rok 2030.
We wrześniu system ma być przetestowany w rzeczywistych warunkach użytkowania przez zespoły firmy STEF Chambéry we Francji w ramach dystrybucji produktów spożywczych.
Udział firmy STEF w projekcie FresH2 jest nowym potwierdzeniem zaangażowania Grupy w zieloną energię powiedział Damien Chapotot, dyrektor zarządzający STEF Transport.
Po pomyślnym przejściu wszystkich testów certyfikacyjnych wymaganych do uzyskania licencji drogowych system zostanie przetestowany w celu oceny jego wydajności i zidentyfikowania obszarów wymagających ulepszeń w przyszłej wersji produkcyjnej. Ostatecznym celem firmy Bosch w związku z tą innowacją jest stworzenie konkurencyjnego rozwiązania „pod klucz” w fabryce Rodez, które będzie można połączyć z dowolnym typem naczepy chłodniczej, zarówno nowej, jak i używanej, przyczyniając się w ten sposób do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej wyznaczonego dla sektora transportu w porozumieniu paryskim.
Lamberet oferuje największą gamę bezemisyjnych pojazdów chłodniczych przeznaczonych do dostaw miejskich. Dzięki wiedzy zdobytej przez firmę ciężka naczepa SR2 wykorzystywana w projekcie FresH2 została wyposażona w elementy systemu w sposób przejrzysty dla użytkownika: system FresH2, który jest wielkości regału paletowego, znajduje się pomiędzy osiami. Jego instalacja w żaden sposób nie zmienia wyglądu, objętości użytkowej ani całkowitej wysokości naczepy chłodniczej. W 100% autonomiczny FresH2 nadaje się zarówno do nowych naczep, jak i tych, które już są w eksploatacji.
Źródło: Carrier Transicold