Przeanalizowano osiem przejść alpejskich w Szwajcarii i Austrii, w szczególności autostrady przez przełęcz Brenner (A13), autostrady Tauern (A10) i oraz A2 przez tunel Gotthard. Obliczono całkowitą długości tras i wynikające z nich łączne koszty. W tym celu podzielono wybrane przez kierowców trasy na trzy kategorie: trasy najlepsze (wybrana trasa jest najkrótsza), trasy optymalne (wybrane z braku wyraźnie lepszych tras alternatywnych) oraz trasy objazdowe (dłuższe niż przynajmniej jedna dopuszczalne trasa alternatywna). Z drugiej strony uwzględniono czynniki ważne z punktu widzenia firm transportowych, a więc łączne koszty wynikające z długości trasy, czasu przejazdu, opłat drogowych i innych czynników kosztowych, takich jak koszty paliwa.
Biorąc pod uwagę kryterium długości trasy, wyniki uzyskane dla autostrady A13 potwierdzają to, na co Tyrol od lat zwraca uwagę: tylko niewielka część ciężarówek przejeżdżających przez przełęcz Brenner korzysta z najlepszej (najkrótszej) trasy. Wiele ciężarówek wybiera trasy alternatywne, w tym także te dłuższe, ponieważ są one bardziej opłacalne dla przewoźnika- wyjaśnia Günther Platte, premier Tyrolu.
Okazuje się, że w 2019 roku dla ponad 880 000 ciężarówek, czyli aż w 33% przypadków, istniała trasa alternatywa przez inną przełęcz alpejską, która była krótsza o ponad 60 kilometrów i dlatego ruch tych pojazdów należy uznać za ruch objazdowy. Na żadnej innej z badanych przełęczy alpejskich wartość ta nie jest tak wysoka. Tylko 40% ciężarówek tranzytowych przejeżdżających przez przełęcz Brenner korzysta z najlepszej trasy, podczas gdy na przełęczy Gotthard w Szwajcarii odsetek ten wynosi prawie 97%. Dla ok. 20% wszystkich ciężarówek tranzytowych w korytarzu Brenner istniała trasa alternatywna krótsza o ponad 120 km- wyjaśnia Ingrid Felipe.Biorąc pod uwagę koszty całkowite, odsetek ruchu objazdowego na austriackich przejściach alpejskich jest stosunkowo mniejszy, co potwierdza, że w wyborze trasy firmy transportowe nie kierują się jej długości, ale przede wszystkim względami ekonomicznymi, w których ważną role odgrywają opłaty drogowe i ceny paliwa.
Ma to bezpośredni związek ze znacznie niższymi stawkami opłat drogowych i cenami paliw w korytarzu Brenner. Badanie dowodzi też, iż aby urealnić koszty należy zlikwidować niższą stawkę akcyzy na olej napędowy oraz i podnieść opłaty drogowe w korytarzu Brenner- powiedziała Ingrid Felipe.O tym, że problem tranzytowego ruchu ciężarowego można rozwiązać tylko na poziomie europejskim, jest przekonany również premier Platter. Na całej trasie z Monachium do Werony potrzeba urealnić koszty. Korytarz Brenner przyciąga więcej ciężarówek niż wszystkie inne trasy przez Alpy szwajcarskie razem wzięte i dlatego należy go odciążyć.