Poprzednie edycje pojawiały się co roku, ale ostatnia cieszyła się tak dużym powodzeniem, że postanowiliśmy przedłużyć jej „kadencję” o rok. Okazało się, że inteligencja i innowacyjność Actrosa – tym razem w udoskonalonej wersji L – wciąż jest artystycznie inspirująca, co bardzo nas cieszy
– mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR w Mercedes-Benz Trucks Polska.
Autorem malowania Acrosa L jest artysta grafik i ilustrator Mateusz Nowakowski, który ma na swoim koncie zarówno formy mniejsze, jak i wielkoformatowe, np. murale. ShowTruck jest pierwszym w jego karierze samochodem ciężarowym, który wziął na warsztat.
Jeśli chodzi o pojazdy, to wcześniej miałem do czynienia m.in. z karbonowymi rowerami, co wymagało nie lada precyzji. Z kolei murale oznaczają konieczność panowania nad wielką formą. W przypadku ciężarówki trzeba było połączyć oba te elementy – precyzjęProjekt nowego ShowTrucka, który wygrał konkurs, nawiązuje przede wszystkim do innowacyjności Actrosa.
i dużą powierzchnię – co okazało się bardzo ciekawym wyzwaniem
– podkreśla Mateusz Nowakowski.
To właśnie obszar, w którym nasz pojazd najbardziej się wyróżnia. Takie systemy jak MirrorCam, Multimedia Cockpit czy Active Drive Assist (w Actrosie L w nowej wersji) całkowicie odmieniają sposób jazdy i wciąż są nowością. Drugim elementem, który tym razem chcieliśmy podkreślić jeszcze bardziej, jest wsparcie kierowcy. Bazą ShowTrucka jest nowy Actros L, wersja modelu jeszcze bardziej zorientowana na jego potrzeby. Kabina została lepiej wyciszona, nowe reflektory LED zapewniają wyjątkową widoczność na drodze, a fotel ma wielopunktową regulację. Chcieliśmy pokazać, że Actros L jest inteligentną maszyną, która wspiera kierowcę w każdym obszarze jego kontaktu z pojazdem
– mówi Igor Kaczorkiewicz.
Jak powyższe cechy wpłynęły na wyobraźnię artysty?
Skupiłem się przede wszystkim na wydobyciu organicznego charakteru projektu. Obłe linie nawiązują do synaps odnoszących się do inteligencji maszyny, przesyłu informacji. Jednocześnie nie chciałem przytłoczyć swoją pracą pięknego designu, nad którym pracowali projektanci. Actros, którego zobaczyłem w rzeczywistości dopiero po zatwierdzeniu projektu, okazał się bardzo dopracowaną pod tym względem bryłą, dlatego chciałem, żeby moje grafiki raczej wydobyły jego stylistykę, współpracowały z nią, niż przykrywały. Pojazd ma wiele niuansów, przetłoczeń niewidocznych wcześniej na zdjęciach, co sprawiło, że musiałem nieco zmodyfikować projektWzór, którym ozdobiony został nowy ShowTruck, powstał na bazie szkiców, a następnie został przeniesiony na samochód. Artysta użył w tym celu precyzyjnie naklejanych szablonów, wyznaczających przestrzenie oraz linie do pomalowania. Grafiki powstały niemal wyłącznie przy zastosowaniu lakieru samochodowego. Chodziło m.in. o to, żeby uniknąć ewentualnych niepożądanych reakcji chemicznych z istniejącym lakierem. Większość fragmentów grafik namalował markerami, sprejami i pędzlami ręcznie. Na koniec całość została wypolerowana i pokryta lakierem bezbarwnym.
– tłumaczy Mateusz Nowakowski.
Cały proces trwał ponad miesiąc, a jego spektakularne efekty już niebawem będzie można zobaczyć na drogach i podczas licznych wydarzeń organizowanych przez Mercedes-Benz Trucks Polska. Podobnie jak w przypadku poprzedniego ShowTrucka, powstanie kilka pojazdów demonstracyjnych wzorowanych na oryginale, które będą dostępne do testowania w sieci dealerskiej. Ten pierwszy, oryginalny egzemplarz będzie natomiast wykorzystywany podczas różnych eventów. Igor Kaczorkiewicz obiecuje, że atrakcji w tym roku nie zabraknie i zachęca do śledzenia profilu firmy na Facebooku, gdzie na bieżąco pojawiać się będą informacje o planowanych wydarzeniach.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks Polska