Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pogłębiający się niedobór kierowców ciężarówek, dekarbonizacja transportu i cyfryzacja logistyki

Utworzona: 2022-09-01


To główne wyzwania, przed którymi stoją firmy transportowe.

Na tegorocznych targach IAA Transportation, firma MAN Truck & Bus (hala 12, stoisko C20) przedstawi swoje odpowiedzi na te wyzwania, przyczyniając się w ten sposób do transformacji w sektorze transportu: oferta producenta obejmuje konwencjonalne pojazdy o jeszcze niższym zużyciu energii, zapewniające większy komfort pracy dla kierowców i wyposażone w innowacyjne usługi cyfrowe; rozwiązania, które umożliwią inteligentne, bezemisyjne usługi transportowe dzięki rozwojowi pojazdów autonomicznych i wprowadzeniu na rynek od 2024 roku, wielkoseryjnego elektrycznego samochodu ciężarowego, który zostanie zaprezentowany w Hanowerze jako prototyp przedprodukcyjny. Dzięki zasięgowi do 800 km i możliwości ładowania megawatowego, nowy pojazd umożliwi nie tylko elektryfikację transportu dalekobieżnego, ale dzięki swojej wszechstronności znajdzie zastosowanie we wszystkie obszarach, gdzie obecnie korzysta się z ciężarówek z silnikiem Diesla. Ponieważ pojazd będzie powstawał na tej samej linii produkcyjnej co ciężarówki konwencjonalne, przejście z silnika spalinowego na napęd elektryczny będzie szczególnie łatwe.

Zmiany w kierunku transportu zrównoważonego, neutralnego dla klimatu postępują coraz szybciej, także, a zwłaszcza w branży transportowej. Dlatego podczas tegorocznych targów pojazdów użytkowych IAA, producent koncentruje się na trzech megatrendach, jakie towarzyszą obecnym zmianom: transport towarów bez emisji CO2, cyfryzacja w celu optymalnej integracji samochodów ciężarowych w procesach transportowych oraz jazda autonomiczna w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności, lepszego wykorzystania ograniczonej liczby kierowców oraz inteligentne łączenie różnych środków transportu.

MAN eTruck

Głównym tematem prezentacji targowej producenta jest zbliżony do seryjnego prototyp nowego modelu ciężarówki elektrycznej MAN, który trafi do pierwszych klientów w 2024 roku. Szczególną cechą techniczną nowego pojazdu jest możliwość ładowania megawatowego, które pozwala znacznie skrócić czas ładowania, dzięki czemu nadaje się on do transportu dalekobieżnego i dysponuje dziennym zasięgiem od 600 do 800 km, który może zostać zwiększony do 1000 km w późniejszym terminie.

Zero emisji

Aby wymiana floty z pojazdów konwencjonalnych na elektryczne była udana konieczna jest całościowa analiza potrzeb klienta na długo przed zakupem ciężarówki elektrycznej. Dlatego też usługa MAN eMobility Consulting dla eTrucka, która zostanie po raz pierwszy zaprezentowana na targach IAA, obejmuje nie tylko porady dotyczące pojazdu, ale także uwzględnia specyficzne dla klienta warunki eksploatacji, w tym optymalizację kosztów, analizę trasa, optymalizację floty oraz niezbędne doradztwo w zakresie infrastruktury ładowania. Usługi te wspierają narzędzia cyfrowe, takie jak nowy MAN eReadyCheck, za pomocą którego klienci mogą sprawdzić, w jaki sposób ich trasy dostaw mogą być realizowane wyłącznie w trybie elektrycznym, lub MAN eManager, dzięki któremu menedżerowie floty mogą stale śledzić ważne informacje dotyczące ładowania wszystkich ciężarówek we flocie.

Cyfryzacja

W dziedzinie cyfryzacji producent przedstawi i tak już obszerną ofertę usług cyfrowych oraz plany dotyczące przyszłych usług cyfrowych. Mapy do nawigacji można już aktualizować za pomocą usługi MAN Now, a funkcje jazdy, takie jak MAN EfficientCruise lub programy jazdy specyficzne dla aplikacji, można pobierać bezprzewodowo. Dzięki cyfrowemu systemowi zarządzania konserwacją MAN ServiceCare prace warsztatowe można wykonywać szybko i łatwo, a monitorowanie wydajności przez Internet za pomocą usługi MAN Perform gwarantuje oszczędną eksploatację. Na targach producent po raz pierwszy zaprezentuje również nowy system płatności cyfrowych, który znacznie ułatwia kierowcom wizyty na stacji benzynowej, a menedżerom floty przegląd kosztów paliwa.

Automatyzacja jazdy

Oprócz napędów bezemisyjnych, kluczową dźwignią transformacji w transporcie towarów jest technologia jazdy autonomicznej. Jej zalety to mniej wypadków spowodowanych błędami ludzkimi, większa elastyczność i wydajność poprzez uniezależnienie procesów transportowych od ustawowych czasów jazdy i odpoczynku oraz ograniczenie uciążliwych kursów na trasach długodystansowych na rzecz wymagającej i zróżnicowanej jazdy w ruchu miejskim i regionalnym dla pozostałych kierowców. Podczas targów przybliżone z ostaną szczegóły trwających projektów wdrożeniowych, które pomogą wyjaśnić różne etapy rozwoju, począwszy od jazdy autonomicznej na zamkniętym terenie do w pełni autonomicznej jazdy autostradą między węzłami logistycznymi. Projekt ANITA dotyczy autonomicznych dostaw i obsługi kontenerów w drogowo-kolejowym terminalu przeładunkowym partnera kooperacyjnego Deutsche Railway, dzięki któremu proces przeładunkowy, oraz przyjazny dla klimatu transport kombinowany, powinien znacząco zyskać na efektywności. Prace w projekcie ATLAS-L4 mają na celu wdrożenie autonomicznego transportu między węzłami logistycznymi, co jest możliwe od 2022 r. dzięki ustawie o autonomicznej jeździe. Pod koniec 2024 roku w ramach projektu na niemieckiej autostradzie zacznie kursować pierwsza ciężarówka autonomiczna.

Oszczędność paliwa: do 4% mniejsze zużycie przy większej mocy

W segmencie pojazdów konwencjonalnych, MAN zaprezentuje nową edycję silnika D26. Dzięki licznym ulepszeniom, ta wszechstronna jednostka przeznaczona dla transportu dalekobieżnego, ciężkich zastosowań dystrybucyjnych i na placach budowy zużywa do 3% mniej paliwa niż obecna wersja, która jest już bardzo ekonomiczna – i to przy jednoczesnym wzroście momentu obrotowego o 50 Nm i dodatkowych 10 KM dla wszystkich wariantów wydajności. Dodatkowe oszczędności w transporcie dalekobieżnym można uzyskać dzięki rozwiązaniom aerodynamicznym w MAN TGX, które zmniejszają opór powietrza podczas opływu kabiny kierowcy i poprawiają przepływ powietrza do przyczepy: w połączeniu z oszczędniejszym silnikiem oznacza to spadek zużycia paliwa nawet o 4% w ruchu dalekobieżnym.

Nowe wyposażenie modelu Individual Lion S

Dotychczasowa gama produktów obejmuje teraz również model Individual Lion S, który jest równie popularny wśród kierowców i przedsiębiorców, a niedawno otrzymał nagrodę Red Dot w konkursie Red Dot Design Award. Od września wyposażenie Individual Lion S będzie również dostępne dla serii TGS, wraz z licznymi innowacjami: specjalna kolorystyka obejmuje teraz również ramiona kamer zastępujących lusterka boczne MAN OptiView, dzięki czemu kierowca nie musi się już martwić martwym polem. Typowe czerwone elementy stylistyczne we wnętrzu i na zewnątrz zostały uzupełnione o nowe akcenty wizualne.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels