Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jakie zapewni oszczędności?

Utworzona: 2022-10-28


W porównaniu z ciężarówką z silnikiem Diesla, która zużywa średnio 27 litrów na 100 km w transporcie dalekobieżnym, ciężarówka elektryczna może zmniejszyć roczną emisję CO2 o 100 ton przy rocznym przebiegu 120.000 km. Zapewnia to oszczędności do 7000 euro rocznie.

Na targach IAA zaczęliśmy przyjmować zamówienia na pierwszą partię pojazdów i spotkaliśmy się z dużym zainteresowaniem! Od połowy dekady jazda akumulatorową ciężarówką elektryczną będzie bardziej opłacalna niż ciężarówką z silnikiem Diesla. Do 2030 r. połowa naszych pojazdów sprzedawanych w Unii Europejskiej będzie miała bezemisyjne układy napędowe. Ale aby tak się stało, potrzebna jest infrastruktura ładowania, zarówno w Niemczech, jak i w całej Europie. Niemiecki rząd federalny przyjął II Plan Infrastruktury Ładowania, który po raz pierwszy przewiduje również rozwój infrastruktury ładowania dla samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. To ważny pierwszy krok, ale cele w tym zakresie muszą być bardziej konkretne mówi Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus.

MAN eTruck: duży zasięg, najlepsza wydajność, szeroki zakres zastosowań

Dzięki możliwości ładowania megawatowego nowy eTruck nadaje się do ciężkiego transportu dalekobieżnego, dysponując dziennym zasięgiem od 600 do 800 km, a w przyszłości nawet do 1000 km. Dzięki niskim kosztom eksploatacji i wysokiej sprawności silnika elektrycznego (niskim stratom energii), który jest nie tylko około dwa razy wydajniejszy od silników spalinowych stosowanych w dzisiejszych ciężarówkach, ale przewyższa wydajnością także ciężarówki z ogniwami paliwowymi, akumulatorowe pojazdy elektryczne oferują najbardziej odpowiednią technologię dla przyszłych flot pojazdów bezemisyjnych. Pod względem różnorodności zastosowań i możliwych koncepcji zabudowy, przyszły MAN eTruck w niczym nie ustępuje dzisiejszym ciężarówkom z silnikiem wysokoprężnym: może funkcjonować jako klasyczny pojazd przegubowy w transporcie dalekobieżnym, jako zwrotne 3-osiowe podwozie do cichego i bezemisyjnego transportu odpadów w mieście lub jako ciągnik z naczepą do przewozu materiałów na placach budowy.

Producent wyprodukował już 20 prototypów przyszłego elektrycznego lwa w głównym zakładzie w Monachium. Obecnie testowana jest mieszana produkcja seryjna, w ramach której będą montowane zarówno ciężarówki konwencjonalne jak i elektryczne. Do końca 2023 r. wszyscy wykwalifikowani pracownicy zajmujący się produkcją samochodów ciężarowych zostaną przeszkoleni w zakresie seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych. Oprócz dofinansowania ze strony rządu Bawarii realizowane są również inwestycje w zakładzie producenta w Norymberdze, w którym od roku 2025 roku ma powstawać około 100 000 akumulatorów rocznie.

W nowym eTrucku będzie montowana trzecia generacja akumulatorów MAN Action. Pierwsza generacja akumulatorów trafiła niskoseryjnego modelu eTGM, który od 2019 roku sprawdził się w codziennym użytkowaniu na łącznym dystansie ponad 1,5 mln kilometrów w wielu krajach europejskich. Druga generacja akumulatorów była wykorzystana w autobusie miejskim City E, który ustanowił rekord zasięgu w praktycznym użytkowaniu, przejeżdżając ponad 550 km na jednym ładowaniu.

MAN Transport Solutions

Zespół MAN Transport Solutions przygotowuje firmy transportowe na nową erę transport elektrycznego, która wiąże się także z pewnymi wymaganiami dla użytkowników. Właśnie z myślą o tych wymaganiach został utworzony dział doradczy ds. mobilności elektrycznej – eMobility Consulting. Oprócz doradztwa w zakresie wyboru odpowiednich pojazdów, wsparcie obejmuje również uwzględnienie konkretnych warunków eksploatacji, optymalizację kosztów, analizę tras i optymalizację floty. Dzięki współpracy z partnerami takimi jak ABB, Heliox i SBRS-Schaltbau, MAN Transport Solutions już teraz oferuje odpowiednią infrastrukturę ładowania oraz całościowe doradztwo. Dodatkowe wsparcie zapewniają narzędzia cyfrowe, takie jak nowy MAN eReadyCheck. Kolejną usługą jest MAN eManager, który pozwala menedżerom floty na bieżąco śledzić ważne informacje dotyczące ładowania wszystkich pojazdów ciężarowych we flocie.

Infrastruktura ładowania

MAN jest zaangażowany w projekty wsparcia technologii ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Jednym z nich jest projekt „HoLa” dotyczący instalacji i działania wysokowydajnych stacji ładowania w czterech pilotażowych lokalizacjach położonych wzdłuż autostrady A2. Natomiast projekt „NEFTON” koncentruje się na rozwoju technologii ładowania. Wraz z partnerami firma MAN Truck & Bus analizuje system składający się z elektrycznej ciężarówki, stacji ładowania i połączenia sieciowego, a także ich wydajność z punktu widzenia różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Głównym celem projektu NEFTON jest zademonstrowanie możliwości systemu ładowania o mocy ponad 2 MW. W ramach projektu badane jest również dwukierunkowe ładowanie megawatowe, które pozwala wykorzystać ciężarówkę jako magazyn energii dla sieci energetycznej.

Oprócz technologii ładowania i jej zastosowania, MAN angażuje się również w rozbudowę infrastruktury ładowania: Grupa TRATON założyła spółkę joint venture z innymi partnerami branżowymi, aby wspólnie utworzyć co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania bezpośrednio przy lub w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie. Partnerzy przeznaczą na ten cel łącznie 500 mln euro. Jednak, aby umożliwić w przyszłości pełną elektryfikację europejskiego transportu dalekobieżnego potrzebny jest wysiłek całego społeczeństwa. Według szacunków stowarzyszenia branżowego ACEA, w Europie potrzeba 42 000 stacji ładowania. Dlatego producent z zadowoleniem przyjmuje opracowany przez niemiecki rząd plan dotyczący infrastruktury ładowania, który ma zostać wkrótce przyjęty. Przestawienie się na rozwiązania bezemisyjne w sektorze pojazdów użytkowych może się udać tylko przy zaangażowaniu wszystkich stron. Zakładając, że do 2030 r. po europejskich drogach będzie jeździć 350 000 ciężarówek elektrycznych, roczne zapotrzebowanie na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych wyniesie 37 TWh (37 mld kWh), co odpowiada średniej rocznej ilości energii produkowanej przez około 6000 turbin wiatrowych.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels