Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przełomowa, opływowa, wodorowa...

Utworzona: 2022-11-15


Prototyp pojazdu zaprezentowała brytyjska firma Hydrogen Vehicle Systems (HVS) w ramach przygotowań do uruchomienia produkcji wodorowych samochodów ciężarowych.

Prezentowany pojazd to 5,5-tonowy prototyp demonstracyjny będący zapowiedzią planowanego 40-tonowego samochodu ciężarowego zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Ma to być pierwsza tego typu ciężarówka w całości zaprojektowana i wyprodukowana w Wielkiej Brytanii.

HVS, założona w 2017 r. w Glasgow, skupia specjalistów w dziedzinie motoryzacji, energetyki, technologii wodorowej, energoelektroniki, zrównoważonego rozwoju i zarządzania środowiskowego. Mając na uwadze rządowe cele ograniczenia sprzedaży konwencjonalnych ciężarówek o DMC od 3,5 do 26 ton, które mają zacząć obowiązywać do roku 2035, HVS może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów w zakresie redukcji emisji.

Firma wytyczyła sobie drogę wejścia na rynek. Oprócz finansowania w ramach rządowych programów, takich jak Innovate UK, Scottish Enterprise oraz Energy Technology Partnership, jej strategicznym partnerem inwestycyjnym jest EG Group, która prowadzi sieć stacji paliw, sklepów i restauracji szybkiej obsługi w Europie, USA i Australii, a także oferuje infrastrukturę do tankowania wodoru, bazę klientów flotowych i możliwości rozwoju na skalę globalną.

Ciągniki siodłowe HVS będą oparte na podwoziu zaprojektowanym we własnym zakresie z myślą o wodorowym układzie napędowym. W podwoziu umieszczono zbiorniki wodoru, ogniwa paliwowe, system magazynowania energii oraz oś elektryczną. Prototyp demonstracyjny charakteryzuje się znacznie lepszą aerodynamiką niż dzisiejsze ciężarówki napędzane silnikiem spalinowym. Innowacyjny kształt kabiny przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, zwłaszcza na długich trasach, i zapewnia wyjątkową ergonomię miejsca pracy kierowcy, w tym doskonały dostęp do elementów sterowniczych.


Układ napędowy pojazdu HVS wykorzystuje systemy ogniw paliwowych i magazynowania energii. Wyposażony jest także w system odzyskiwania energii kinetycznej generowanej podczas hamowania i zwalniania. Jest sterowany za pomocą zaawansowanego systemu SEMAS, który zapewnia wysoką oszczędność paliwa i trwałość, co zmniejsza całkowite koszty posiadania i czyni je porównywalnymi z tymi, jakie generują pojazdy z silnikami wysokoprężnymi.

W zależności od typu przebytej trasy, warunków drogowych i stylu jazdy, HVS może pokonać dystans ponad 500 km na jednym tankowaniu. Firma planuje opracowanie ciągnika siodłowego 4×2 z kierownicą po lewej stronie oraz podwozia samochodu ciężarowego do zabudowy.

Czas tankowania wodoru w postaci gazowej, przechowywanego w butlach pod ciśnieniem, jest porównywalny z tankowaniem oleju napędowego. Tankowanie wodoru będzie możliwe na istniejących stacjach paliw przy użyciu dystrybutorów wyglądających podobnie do konwencjonalnych (inna dysza).

Siedziba główna HVS znajduje się w Glasgow, natomiast prace rozwojowe są prowadzone w ośrodku Horiba MIRA w Nuneaton w Anglii. W przyszłości firma zamierza otworzyć ośrodek badawczo-rozwojowy, inżynieryjny i pilotażowy w regionie Midlands, który ma długoletnią tradycję w branży motoryzacyjnej. Tam też powstanie zakład produkcyjny, który da pracę ok. 600 osobom. Prawdopodobnie kolejne 10 tys. pracowników znajdzie zatrudnienie w łańcuchu dostaw na terenie Wielkiej Brytanii.

Producent prognozuje, że do 2030 r. brytyjska flota wodorowych samochodów ciężarowych HVS może zmniejszyć emisję CO2 i innych szkodliwych substancji w większym zakresie niż wynosi roczna emisja na lotnisku Heathrow w Londynie.

Jako ciekawostkę warto podać, że ogniwa paliwowe zostały wynalezione w Wielkiej Brytanii przez walijskiego naukowca Sir Williama Grove'a w 1839 roku.

Źródło: Hydrogen Vehicle Systems
Zdjęcia: Jules Tipler/hvs
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels