Wraz z tą premierą wznosimy sterowanie Scania Opticruise i aktywny tempomat przewidujący na nowy, jeszcze bardziej inteligentny poziom. Nasi klienci mogą teraz jasno określić, co ma dla nich priorytet podczas przejazdu: niskie zużycie paliwa czy najwyższa możliwa średnia prędkośćTempomat CCAP zapewnia optymalny sposób pokonywania wzniesień na podstawie danych z map topograficznych. Ogólną zasadą jest unikanie zbędnego hamowania, dążenie do używania optymalnego biegu i unikanie jego zmiany, a wreszcie wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu – na przykład podczas pokonywania grzbietu wzniesienia.
komentuje Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Teoretycznie wydaje się to proste, ale w rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę i przetworzyć ogromną liczbę zmiennych, aby osiągnąć optymalny wynik. Nowy tempomat jest znacznie inteligentniejszy, dzięki czemu jest w stanie podejmować bardziej trafne decyzje, zgodne z intencjami kierowcyCiężarówka Scania do transportu długodystansowego jest zwykle wyposażona w trzy tryby pracy: Economy, Standard i Power. Ponadto każdy tryb można ustawić na trzech różnych poziomach (widocznych na wskaźnikach), co w istocie określa jak często i jak bardzo może różnić się prędkość jazdy od prędkości zadanej w tempomacie. Kierowca nie musi używać skrajnych ustawień. Może wybrać środkowy wariant, np. tryb Standard na poziomie 2 i nadal uzyskiwać znaczne oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu poprzednią wersją tempomatu.
przekonuje Julian Modro, dyrektor ds. segmentacji rynku i zastosowań produktów w Scania Trucks.
Kierowca, który chce zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, wybrałby tryb Economy i poziom 3, który dopuszcza dość duży spadek prędkości na dłuższy czas podczas podjazdu. Jednak w większości sytuacji średnia prędkość pozostanie taka sama, ponieważ ciężarówka może znacznie dłużej swobodnie się toczyć przy użyciu Eco-roll. Takie ustawienie tempomatu nie zawsze jest przydatne, na przykład w gęstym ruchu trudno tak jechać. Rzecz w tym, że obecnie kierowca ma większy wybór. Z pewnością też zauważy, że prędkość zmienia się bardziej adekwatnie do jego zamiarów, przebiegu drogi i warunków ruchu. Pojazd lepiej „rozumie intencje” i dostosowuje się do życzeń kierowcyZamówione z tempomatem Scanie, z nielicznymi wyjątkami, otrzymają nową wersję CCAP. Pojazdy będące już w użyciu mogą otrzymać aktualizację oprogramowania tempomatu w serwisie, o ile mają układ napędowy Super.
wyjaśnia Julian Modro.
Nowy tempomat CCAP w skrócie:
• bardziej płynna jazda i lepsze wykorzystanie osiągów pojazdu;
• tryby jazy z możliwością ustawienia większych dopuszczalnych odchyleń od zadanej prędkości;
• lepsze dopasowanie do ukształtowania drogi i aktualnego ruchu;
• dłuższe odcinki pokonywane z wykorzystaniem funkcji Eco-roll;
• możliwość ustawienia trybu Eco jako domyślnego, aktywowanego w chwili uruchomienia silnika;
• w pełni zgodny z zasadą utrzymywania silnika na niskich obrotach.
Źródło: Scania