Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Udoskonalony tempomat przewidujący – do 2% oszczędności paliwa
Utworzona: 2023-07-29

Nowy tempomat stosowany jest od czerwca w Scaniach ze skrzyniami biegów G25 i G33. W zmodernizowane urządzenie mogą zostać doposażone pojazdy z układem napędowym Super, wyposażone w dotychczasową wersję CCAP (ang. Cruise Control with Active Prediction), który występuje ze zautomatyzowanym sterowaniem skrzynią biegów.

Dzięki znacznie zwiększonej mocy obliczeniowej, inteligentniejszym algorytmom i zoptymalizowanemu wykorzystaniu danych z map, ciężarówki z nowym tempomatem mogą zaoszczędzić do 2% paliwa na drogach obfitujących we wzniesienia, utrzymując średnią prędkość na tym samym poziomie, co w pojazdach z poprzednią wersją CCAP.

Wraz z tą premierą wznosimy sterowanie Scania Opticruise i aktywny tempomat przewidujący na nowy, jeszcze bardziej inteligentny poziom. Nasi klienci mogą teraz jasno określić, co ma dla nich priorytet podczas przejazdu: niskie zużycie paliwa czy najwyższa możliwa średnia prędkość
komentuje Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Tempomat CCAP zapewnia optymalny sposób pokonywania wzniesień na podstawie danych z map topograficznych. Ogólną zasadą jest unikanie zbędnego hamowania, dążenie do używania optymalnego biegu i unikanie jego zmiany, a wreszcie wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu – na przykład podczas pokonywania grzbietu wzniesienia.

Teoretycznie wydaje się to proste, ale w rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę i przetworzyć ogromną liczbę zmiennych, aby osiągnąć optymalny wynik. Nowy tempomat jest znacznie inteligentniejszy, dzięki czemu jest w stanie podejmować bardziej trafne decyzje, zgodne z intencjami kierowcy
przekonuje Julian Modro, dyrektor ds. segmentacji rynku i zastosowań produktów w Scania Trucks.
Ciężarówka Scania do transportu długodystansowego jest zwykle wyposażona w trzy tryby pracy: Economy, Standard i Power. Ponadto każdy tryb można ustawić na trzech różnych poziomach (widocznych na wskaźnikach), co w istocie określa jak często i jak bardzo może różnić się prędkość jazdy od prędkości zadanej w tempomacie. Kierowca nie musi używać skrajnych ustawień. Może wybrać środkowy wariant, np. tryb Standard na poziomie 2 i nadal uzyskiwać znaczne oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu poprzednią wersją tempomatu.

Kierowca, który chce zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, wybrałby tryb Economy i poziom 3, który dopuszcza dość duży spadek prędkości na dłuższy czas podczas podjazdu. Jednak w większości sytuacji średnia prędkość pozostanie taka sama, ponieważ ciężarówka może znacznie dłużej swobodnie się toczyć przy użyciu Eco-roll. Takie ustawienie tempomatu nie zawsze jest przydatne, na przykład w gęstym ruchu trudno tak jechać. Rzecz w tym, że obecnie kierowca ma większy wybór. Z pewnością też zauważy, że prędkość zmienia się bardziej adekwatnie do jego zamiarów, przebiegu drogi i warunków ruchu. Pojazd lepiej „rozumie intencje” i dostosowuje się do życzeń kierowcy
wyjaśnia Julian Modro.
Zamówione z tempomatem Scanie, z nielicznymi wyjątkami, otrzymają nową wersję CCAP. Pojazdy będące już w użyciu mogą otrzymać aktualizację oprogramowania tempomatu w serwisie, o ile mają układ napędowy Super.

Nowy tempomat CCAP w skrócie:

• bardziej płynna jazda i lepsze wykorzystanie osiągów pojazdu;
• tryby jazy z możliwością ustawienia większych dopuszczalnych odchyleń od zadanej prędkości;
• lepsze dopasowanie do ukształtowania drogi i aktualnego ruchu;
• dłuższe odcinki pokonywane z wykorzystaniem funkcji Eco-roll;
• możliwość ustawienia trybu Eco jako domyślnego, aktywowanego w chwili uruchomienia silnika;
• w pełni zgodny z zasadą utrzymywania silnika na niskich obrotach.

Źródło: Scania
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels