Były poligon wojskowy w Münsingen funkcjonuje obecnie jako rezerwat biosfery, rezerwat ptaków, zabytek kultury, obszar o ograniczonym dostępie, lokalny teren rekreacyjny i cel podróży dla wczasowiczów, którzy mogą się poruszać po wyznaczonych trasach. Część tego terenu jest wykorzystywana do testowania pojazdów ciężarowych i nowych technologii. Obiekt posiada obwodnicę zarezerwowaną do użytku przemysłowego i charakteryzuje się zróżnicowaną topografią. Liebherr, Daimler Truck i Kässbohrer wykorzystują wyniki testów terenowych do dalszego rozwoju technologii pojazdów. Należą do nich na przykład alternatywne technologie napędowe, takie jak akumulatory i silniki wodorowe, inteligentne systemy wspomagania czy pojazdy autonomiczne.
Firmy są świadome odpowiedzialności wynikającej ze specjalnych warunków ramowych i uwzględniają to w swoich działaniach. Nie tylko testują technologie korzystne dla środowiska, ale są również w ścisłym kontakcie z Federalnym Wydziałem Leśnictwa, który jest właścicielem terenu i jako taki określa warunki korzystania z 36-kilometrowej trasy.
Dzięki szczęśliwemu splotowi okoliczności 17 lat temu doszło do utworzenia obszaru biosfery Jury Szwabskiej, w centrum którego leży dawny poligon wojskowy. Zależy nam na dalszym rozwoju tego obszaru, który charakteryzuje się wyjątkowymi walorami przyrodniczymi i dlatego popieramy działania na rzecz zwiększania udziału energii odnawialnej na obszarach peryferyjnych oraz ograniczonego wykorzystania tego terenu przez sprawdzone firmy powiedział Paul Johannes Fietz, członek zarządu Federalnego Instytutu ds. Federalnego Nieruchomości.Daimler Truck korzysta z poligonu, aby testować właściwości akustyczne ciężarówek elektrycznych. Obiekt składa się z toru o długości około 500 metrów z dwoma obszarami do zawracania, drugiego 250-metrowego toru rozbiegowego i sterowni. W kanałach pod drogą mieszczą się kilometry kabli przyłączeniowych do podłączenia stacji pogodowej, czujników fotoelektrycznych i mikrofonów oraz innych urządzeń pomiarowych.
W przypadku pojazdów, takich jak elektryczny eActros 300/400 do transportu dystrybucyjnego, głównym celem jest zapewnienie, aby pojazdy były wystarczająco głośne, by piesi i inni użytkownicy dróg mogli je usłyszeć w odpowiednim czasie. Dlatego pojazdy elektryczne muszą przekraczać minimalny poziom hałasu. Inżynierowie Mercedesa wykorzystują też akustyczny tor testowy w Münsingen do testowania poziomu hałasu eActrosa 600 w transporcie dalekobieżnym. Model ten ma mieć zasięg około 500 km i powinien być gotowy do produkcji seryjnej w 2024 roku. W porównaniu z konwencjonalnym Actrosem z silnikiem Diesla eActros 600 będzie najbardziej ekonomiczną ciężarówką dalekobieżną w ofercie Mercedesa.
Źródło: Daimler Truck
grafika: Liebherr