Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Aby wypełnić braki kadrowe w UE potrzebni są kierowcy zawodowi z krajów trzecich

Utworzona: 2023-11-18


Podczas spotkania z europejskim komisarzem Nicolasem Schmitem, przedstawiciele Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), dwóch firm transportowych H.Essers i Samat oraz polskiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) omówili aktualne doświadczenia i praktyki dotyczące zatrudniania kierowców z krajów spoza Unii Europejskiej (UE).

Przedstawiciele branży zwrócili uwagę zarówno na pozytywne, jak i negatywne doświadczenia, skupiając się na rozwiązaniach, które mogą minimalizować negatywne przypadki. Jak wskazuje IRU, w UE brakuje już 500 000 kierowców zawodowych, a według prognoz sytuacja jeszcze się pogorszy, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, w dużej mierze dlatego, że mniej niż 5% kierowców ma mniej niż 25 lat. Stale rosnącego niedoboru kierowców nie da się uzupełnić lokalnymi pracownikami. Aby wypełnić tę lukę, potrzebni są kierowcy z krajów spoza UE.

Naszym celem jest przede wszystkim przyciągnięcie do zawodu większej liczby lokalnych pracowników, w tym młodych i kobiet. Jednak biorąc pod uwagę skalę niedoborów w UE oraz fakt, że wielu kierowców zbliża się do wieku emerytalnego cieszymy się, że komisarzowi Schmitowi zależy na tym, aby zapewnić pozytywne doświadczenia kierowcom z krajów spoza UE oraz znaleźć rozwiązania wspierające harmonijne stosowanie unijnych przepisów transportowych powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
Obecni na spotkaniu dyrektorzy firm transportowych podzielili się swoimi najlepszymi praktykami w zakresie rekrutacji kierowców z krajów spoza UE i poprawy warunków ich pracy . Przedstawiciel ZMPD, przedstawił sposób rejestracji i traktowania kierowców z krajów spoza UE w Polsce.

Nie da się ukryć, że europejskie firmy transportowe zatrudniają już znaczną liczbę kierowców z krajów spoza UE i nie należy też uogólniać negatywnych doświadczeń. Przedsiębiorstwa takie jak te obecne na dzisiejszym spotkaniu zatrudniają kierowców z krajów spoza UE i traktują ich jak każdego kierowcę z UE. Nie można jednak ignorować negatywnych doświadczeń do jakich dochodzi tu i ówdzie i cieszymy się, że możemy polegać na wsparciu komisarza Schmita w znalezieniu rozwiązań powiedziała Raluca Marian.
IRU z zadowoleniem przyjmuje utworzenie oficjalnych kanałów integracji obywateli krajów trzecich w UE, takie jak projekt dotyczący pracowników z krajów spoza UE, który wkrótce uruchomi Komisja Europejska, przy wsparciu komisarza Schmita. W dalszej kolejności istnieje pilna potrzeba opracowania zharmonizowanego i przejrzystego unijnego systemu uznawania umiejętności i certyfikatów zawodowych kierowców z państw spoza UE, pod warunkiem że spełniają one unijne normy w zakresie szkolenia kierowców i bezpieczeństwa drogowego. Takie rozwiązanie ograniczyłoby ryzyko wyzysku i złego traktowania kierowców z krajów spoza UE.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels