Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kierowcy odchodzą, a nikt nie chce ich zastąpić. Sektor w impasie

Utworzona: 2025-06-28


Branża transportowa na całym świecie zmaga się z pogłębiającym się deficytem kierowców ciężarówek, który zagraża ciągłości łańcuchów dostaw i efektywności operacji logistycznych. Jak podkreślono podczas kongresu ALACAT 2025 w Madrycie, rozwiązaniem tego strukturalnego problemu może być systemowa profesjonalizacja zawodu kierowcy.

Z danych przedstawionych przez IRU (Międzynarodową Unię Transportu Drogowego) wynika, że w 36 krajach reprezentujących 70% światowego PKB nieobsadzonych pozostaje aż 3,6 miliona stanowisk dla kierowców ciężarówek. Jednocześnie nawet 70% firm transportowych deklaruje poważne trudności w rekrutacji. Problem ten pogłębiają niepokojące trendy demograficzne – kierowcy poniżej 25. roku życia stanowią jedynie 6,5% całej siły roboczej w sektorze, natomiast osoby powyżej 55. roku życia już 31,6%. W najbliższych pięciu latach na emeryturę odejdzie dodatkowe 3,4 miliona kierowców, co grozi poważnym paraliżem transportu drogowego.

Podczas panelu „Od kryzysu do szansy: jak profesjonalizacja może rozwiązać problem braku kierowców”, Lucas Lagier z IRU zwrócił uwagę, że niedobór kierowców to nie chwilowe zakłócenie, ale utrwalony problem strukturalny, którego źródłem są m.in. niedopasowania systemowe i niedostateczna atrakcyjność zawodu. Oprócz zbyt niskiego udziału młodych kierowców, zaledwie ułamkiem siły roboczej są kobiety – np. w Argentynie to 1,7%, a w Meksyku 1,9%.

Zdaniem IRU, niezbędne jest podniesienie prestiżu i jakości zawodu kierowcy poprzez standaryzację szkoleń, wytyczenie jasnych ścieżek kariery, ciągły rozwój kompetencji oraz certyfikację umiejętności w ramach uznanych programów międzynarodowych. Takie działania nie tylko zwiększają bezpieczeństwo na drogach, ale też pomagają zatrzymać pracowników w branży i przyciągnąć nowe grupy – zwłaszcza kobiety i młodych.

Dodatkowymi elementami, które mogą poprawić sytuację, są kampanie informacyjne, ulgi i zachęty finansowe dla nowych kierowców, promowanie kobiecych wzorców w zawodzie oraz zapewnienie odpowiednich warunków pracy – w tym bezpiecznych miejsc parkingowych, dostępu do zaplecza socjalnego i ochrony pracowniczej, np. w zakresie macierzyństwa.

IRU apeluje o wspólne działania rządów, firm transportowych i instytucji szkoleniowych, które mogłyby uprościć procedury wejścia do zawodu i zlikwidować bariery systemowe. Kluczem do wyjścia z kryzysu ma być dalsza profesjonalizacja sektora, która nada pracy kierowcy nowe standardy i przywróci jej należny status w społeczeństwie i gospodarce.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels