Rezultaty przejazdu pokazują realny potencjał elektromobilności w logistyce ciężkiej. W porównaniu z tradycyjną ciężarówką z silnikiem Diesla, CEVA osiągnęła aż 54-procentową redukcję emisji CO₂ (w ujęciu "well-to-wheel") oraz 43-procentowy spadek kosztów energii. Średnie zużycie energii elektrycznej wyniosło 1,11 kWh na kilometr, a zastosowany pojazd mógł przejechać nawet 680 km na jednym ładowaniu.
Podczas całego przejazdu konieczne było wykonanie dziewięciu postojów na ładowanie, z których każdy trwał średnio około trzech godzin. Kluczowa dla powodzenia projektu była gęsta i odpowiednio zaplanowana sieć punktów ładowania – rozmieszczonych w odstępach 200–300 km wzdłuż głównych autostrad. Zespół CEVA logistycznie zsynchronizował cały przejazd, wykorzystując infrastrukturę w sposób maksymalnie efektywny.
Ten pilotaż to nie tylko techniczny test, ale również ogromny krok w kierunku budowy bardziej zrównoważonej i efektywnej sieci logistycznej na poziomie globalnym. Naszym celem jest rozwój usług opartych na pojazdach elektrycznych nie tylko w Chinach, ale także w Azji Południowo-Wschodniej, Azji Centralnej, a w przyszłości również w Europie podkreśla Kelvin Tang, dyrektor działu transportu drogowego i kolejowego CEVA Logistics na region Wielkich Chin.Zaledwie kilka miesięcy wcześniej CEVA przeprowadziła inny test długodystansowego transportu z użyciem elektrycznego pojazdu na trasie 1 725 km. Oba projekty potwierdzają, że technologia EV może już dziś znaleźć zastosowanie nie tylko w transporcie miejskim czy regionalnym, ale również na znacznie dłuższych trasach – pod warunkiem odpowiedniego zaplecza i planowania.
Źródło: IRU