Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Biurokracja dławi transport. Zamiast nowych obowiązków – mądrzejsze przepisy

Utworzona: 2025-08-03


W miarę jak globalne łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej zintegrowane i współzależne, złożone i niejednolite regulacje zaczynają działać na niekorzyść sektora transportu i logistyki. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zwraca uwagę, że obecne otoczenie prawne, zamiast wspierać efektywność i odporność, generuje niepotrzebne bariery administracyjne.

Dlatego organizacja ogłosiła nowe stanowisko „Driving Competitiveness – a Collective Call for Action”, którego pierwszym filarem jest postulat uproszczenia przepisów regulujących handel i transport międzynarodowy. IRU aktywnie działa na forum międzynarodowym, m.in. w strukturach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (UNECE), promując potrzebę rewizji i modernizacji przestarzałych, dublujących się lub nieprecyzyjnych przepisów. Celem jest zwiększenie przejrzystości i efektywności, bez rezygnacji z wysokich standardów bezpieczeństwa czy ochrony środowiska. Organizacja podkreśla również konieczność ułatwień dla małych i średnich przedsiębiorstw transportowych oraz harmonizacji regulacji na poziomie transgranicznym.

Praktyczne efekty działań IRU są już widoczne, m.in. w obszarze przewozu materiałów niebezpiecznych. Dzięki współpracy z regulatorami, organizacja doprowadziła do uproszczenia przepisów dotyczących dokumentacji dla transportu sześciotlenku uranu (UN 2977 i UN 2978), przewożonego na podstawie regulacji RID/ADR/ADN. Dotychczasowe niejasne sformułowania powodowały rozbieżne interpretacje i problemy operacyjne w różnych krajach. Wprowadzona zmiana zapisów – w tym w punkcie 5.4.1.2.5.1 (b) oraz w specjalnym postanowieniu 172 – zapewniła jednoznaczną wykładnię, ułatwiając operatorom spełnianie wymagań bez obniżania poziomu bezpieczeństwa.

Drugim istotnym obszarem, w którym IRU odniosła sukces, jest harmonizacja przepisów dotyczących przeglądów technicznych pojazdów ciężarowych w transporcie międzynarodowym. W obecnym systemie przewoźnicy często muszą przechodzić powtórne kontrole techniczne po przekroczeniu granicy, co prowadzi do opóźnień, dodatkowych kosztów i niejednolitego egzekwowania przepisów. IRU promuje rozwiązania oparte na wzajemnym uznawaniu krajowych systemów kontroli technicznej, co znalazło odzwierciedlenie w trwających dyskusjach w ramach UNECE. W dłuższej perspektywie pozwoli to ograniczyć zbędne inspekcje i usprawnić przepływ towarów przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

IRU podkreśla, że uproszczenie przepisów nie oznacza deregulacji. Chodzi o tworzenie bardziej przejrzystych, skutecznych i proporcjonalnych regulacji, które odpowiadają realiom dzisiejszego handlu międzynarodowego. Mądrze skonstruowane przepisy mogą ograniczyć koszty, zwiększyć efektywność operacyjną i wspierać innowacje w sektorze transportowym.

Wobec dynamicznych zmian geopolitycznych, technologicznych i środowiskowych, IRU apeluje do rządów i decydentów na całym świecie, aby uczynili z uproszczenia przepisów strategiczny priorytet. Tylko w ten sposób możliwe będzie stworzenie nowoczesnej, konkurencyjnej i odpornej sieci transportowej, która sprosta wyzwaniom globalnej gospodarki.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels