Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa w IRU, podkreśla, że obecna strategia dekarbonizacji UE jest nieefektywna i ogranicza wybór dostępnych technologii redukcji emisji. Zdaniem sygnatariuszy oświadczenia, Komisja Europejska powinna przyspieszyć o rok przegląd norm CO2 oraz stworzyć warunki sprzyjające transformacji poprzez mechanizmy wsparcia finansowego i operacyjnego. Eksperci podkreślają, że dekarbonizacja transportu powinna opierać się na kilku komplementarnych ścieżkach, w tym na wykorzystaniu niskoemisyjnych paliw odnawialnych. Narzucanie przewoźnikom konkretnych technologii bez odpowiednich zachęt ekonomicznych jest sprzeczne z rynkowymi zasadami UE. Zamiast tego konieczne jest opracowanie polityki umożliwiającej stopniową i ekonomicznie opłacalną wymianę flot na pojazdy bezemisyjne.
Po uruchomieniu Strategicznego Dialogu pod koniec stycznia, już 5 marca Komisja Europejska ma przedstawić Plan Działań Przemysłowych dla Sektora Motoryzacyjnego. Jego treść może znacząco wpłynąć na przyszłość transportu drogowego w Europie.
Źródło: IRU
Utworzona: 2025-03-04