Dotychczas dokumenty przewozowe – m.in. jednorazowe zezwolenia, zezwolenia EKMT czy inne dokumenty towarzyszące – były sprawdzane na przejściach granicznych lub w urzędach celnych wewnątrz Turcji. Teraz procedury mają zostać zaostrzone i usystematyzowane, aby lepiej weryfikować zgodność operacji transportowych z obowiązującymi przepisami.
Najważniejsze zmiany dla przewoźników:
🚩Zakaz kabotażu: przewozy krajowe przez zagraniczne ciężarówki są w Turcji zabronione. Za naruszenia przewidziano wysokie kary, a w przypadku recydywy wielokrotność sankcji.
🚩 Obowiązkowe zezwolenia: podczas przejazdu należy posiadać oryginał wymaganego dokumentu (jednorazowe zezwolenie, EKMT). Wersje elektroniczne muszą być możliwe do zweryfikowania np. poprzez QR kod.
🚩 Koniec przenoszenia zezwoleń: praktyka przekazywania zezwoleń innym pojazdom po wjeździe do Turcji będzie karana.
🚩 Dokumenty towarzyszące: kierowcy muszą mieć przy sobie m.in. logbook, świadectwa techniczne i inne wymagane dokumenty, zgodne z umowami międzynarodowymi.
🚩 Dane firmy i pojazdu: zezwolenia muszą zawierać informacje o pojeździe i przewoźniku. Brak numeru rejestracyjnego lub inne nieprawidłowości będą skutkować mandatem.
🚩 Brak zezwolenia = brak wyjazdu: ciężarówki bez wymaganych dokumentów nie opuszczą Turcji, dopóki nie otrzymają nowych zezwoleń lub nie zapłacą dodatkowej opłaty.
🚩 Specjalne zezwolenia: przewozy wymagające dodatkowych pozwoleń, realizowane bez nich, będą sankcjonowane.
Nowe procedury nie wprowadzają dodatkowych obowiązków prawnych, ale znacząco zaostrzają kontrolę zgodności operacji z obowiązującymi zasadami. Dla przewoźników oznacza to konieczność jeszcze dokładniejszego dbania o komplet dokumentów i ich zgodność z umowami międzynarodowymi.
Źródło: Cesmad
Utworzona: 2025-09-28