Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czy powstanie międzynarodowa licencja dla kierowców ciężarówek?

Utworzona: 2025-09-27


IRU wezwała Organizację Narodów Zjednoczonych do ustanowienia globalnych standardów dla kierowców zawodowych, argumentując, że rozbieżne kwalifikacje podważają bezpieczeństwo i efektywność transportu na całym świecie.

Podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Światowego Forum ONZ ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego głos zabrała Clara Sánchez López, Global Advocacy Policy Adviser w IRU, akcentując potrzebę profesjonalizacji kierowców i harmonizacji wymogów. Zwrócono uwagę, że pojazdy ciężkie uczestniczą w relatywnie niewielkiej części wypadków, ale większość zdarzeń (85%) i tak ma źródło w błędach ludzkich. Co istotne, trzy czwarte tych błędów przypisuje się innym uczestnikom ruchu niż kierowcy pojazdów ciężkich. IRU podkreśla, że kluczem do ograniczenia „czynnika ludzkiego” są certyfikacja, edukacja i podnoszenie świadomości zarówno wśród kierowców ciężarówek i autobusów, jak i pozostałych kierujących.

Organizacja wskazuje, że sama standaryzacja praw jazdy nie wystarczy, jeśli nie towarzyszy jej ujednolicenie kwalifikacji zawodowych. W Unii Europejskiej istnieją obowiązkowe wymogi dostępu do zawodu i kwalifikacji, natomiast rezolucje ONZ pozostają ogólne i dobrowolne. Zdaniem IRU formalne, prawne uznanie kwalifikacji zawodowych może realnie poprawić bezpieczeństwo na drogach. Proponowane ramy działania opierają się na czterech filarach: formalizować, profesjonalizować, weryfikować i zarządzać. IRU jako przykład narzędzia wdrożeniowego wskazuje IRU Examiner rozwiązanie pomagające władzom i ośrodkom egzaminacyjnym tworzyć przejrzyste systemy certyfikacji dostosowane do krajowych realiów. Model zakłada też partnerstwo publiczno-prywatne, tak aby szkolenia i certyfikacja były spójne, skalowalne i „zakorzenione lokalnie”. Dzięki temu państwa mogą szybko budować kompetencje nawet przy niepełnych ramach prawnych i z czasem przechodzić do formalnego uznawania kwalifikacji.

IRU odwołała się również do niedawnego badania przygotowanego dla Komisji Europejskiej, z którego wynika, że wiele państw spoza UE ma standardy szkolenia i kwalifikacji porównywalne z unijnym Certyfikatem Kompetencji Zawodowych: obejmują one uporządkowane szkolenia teoretyczne i praktyczne, egzaminy obowiązkowe oraz wyraźny nacisk na bezpieczeństwo. Według IRU te standardy wymagają globalnego uznania i harmonizacji, co ułatwi także mobilność kierowców w warunkach niedoborów kadrowych na wielu rynkach. Po apelu IRU o powołanie grupy ekspertów, która przygotuje jasne wytyczne dotyczące zbieżności kwalifikacji kierowców zawodowych, przewodniczący forum podkreślił pilność włączenia tego tematu jako stałego punktu obrad. IRU liczy, że prace nad spójnymi, praktycznymi zasadami będą kontynuowane, a ich efektem stanie się realne podniesienie bezpieczeństwa i jakości w transporcie drogowym.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels