Zdecydowana większość rozmówców wyraziła zadowolenie z wykonywanego zawodu. Dla wielu z nich praca za kierownicą ciężarówki to spełnienie marzeń z dzieciństwa o podróżach i poznawaniu świata. Jednocześnie uczestnicy spotkania wskazali na liczne wyzwania, które sprawiają, że zawód ten nie przyciąga młodego pokolenia – w tym niekorzystny wizerunek społeczny, życie w drodze i rozłąkę z rodziną.
Kierowcy podkreślali również, że mimo trudów potrafią znaleźć sposób na pogodzenie pracy z życiem rodzinnym. Wśród uczestników byli m.in. ojcowie podróżujący z dziećmi czy kierowcy planujący trasę z myślą o wspólnym rozpoczęciu wakacji z rodziną po zakończeniu dostawy. Jednym z najpoważniejszych problemów poruszanych przez kierowców był drastyczny niedobór bezpiecznych parkingów w Europie. Wielu z nich deklaruje gotowość do opłacania miejsc postojowych, o ile oferują one odpowiednie udogodnienia – jak toalety, prysznice czy posiłki. Niestety często nawet wysokie opłaty (np. 38 GBP za postój w Wielkiej Brytanii) nie gwarantują żadnych usług.
Zła infrastruktura parkingowa wiąże się bezpośrednio z rosnącym zjawiskiem kradzieży paliwa i ładunków. Kierowcy opowiadali o przypadkach uszkodzeń zbiorników i regularnych włamań w nocy, zwłaszcza na źle oświetlonych lub niestrzeżonych postojach. Zwrócono również uwagę na niewielki udział kobiet w zawodzie. Przez cały poranek tylko jedna kobieta została zauważona za kierownicą ciężarówki. Według danych IRU kobiety stanowią maksymalnie 7% kierowców w analizowanych krajach – co pokazuje, jak poważnym wyzwaniem jest różnorodność i dostępność zawodu.
Celem inicjatywy było nie tylko symboliczne docenienie kierowców, ale również zebranie rzeczywistych opinii na temat warunków pracy, by skuteczniej działać na rzecz ich poprawy. IRU podkreśla, że branża TSL musi być wspierana przez społeczeństwo i politykę, a lepsza infrastruktura, bezpieczne parkingi i zrozumienie ze strony innych uczestników ruchu drogowego mogą realnie przyczynić się do zatrzymania kierowców w zawodzie.
Wnioski z rozmów zostaną uwzględnione w dalszych działaniach organizacji branżowych i kampaniach na rzecz poprawy warunków pracy kierowców zawodowych w całej Europie.
Źródło: IRU
Utworzona: 2025-07-26