Realne przykłady z wynagrodzeniem kierowcy z chorobowym | KROK PO KROKU
Czy sytuacja komplikuje się, gdy liczymy wynagrodzenie kierowcy w transporcie międzynarodowym na liście płac z wynagrodzeniem chorobowym i jednocześnie korzystając z ulg w delegowaniu?
Sytuacja z pewnością nie komplikuje się diametralnie, jednak jest więcej kwestii, o których jesteśmy zobowiązani pamiętać, jeśli samodzielnie to obliczamy. Przede wszystkim pierwszą kwestią, którą należy policzyć, jest wysokość wynagrodzenia chorobowego. Następnie tę kwotę dodajemy do wynagrodzenia, w skład którego wchodzą:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- dyżury,
- nadgodziny,
- pora nocna,
- a także wyrównanie płac sektorowych - nagroda lub premia.
Wówczas otrzymujemy wynagrodzenie pracownika brutto.
Następnie wyliczamy wartość ''wirtualnych diet'', które obniżają podstawę ZUS. Kolejnym krokiem jest od pełnej pensji pracownika brutto (wraz z wynagrodzeniem za L4) odjęcie kwoty z tytułu wynagrodzenia chorobowego, a także wartości wirtualnej diety. Przy tym należy pamiętać, że ZUS nie może być niższy niż 6935 zł.
Podstawę ZUS mnożymy przez 13, 71%, a otrzymany wynik stanowi składkę ZUS pracownika.
Do otrzymanej kwoty dodajemy wysokość wynagrodzenia chorobowego i odejmujemy składki ZUS zapłacone po stronie pracownika. Po tym 9% otrzymanej kwoty stanowi składkę zdrowotną.
By obliczyć podatek dochodowy od pełnej kwoty brutto należnej pracownikowi, odejmujemy 30% z wirtualnych diet. Od otrzymanego wyniku należy odjąć jeszcze składkę ZUS i koszt uzyskania przychodu. Następnie otrzymaną kwotę mnożymy przez 12%. Otrzymany wynik po odjęciu ulgi podatkowej jest finalną kwotą podatku.
Jeśli nie można skorzystać z ulg w delegowaniu, kwotą kluczową jest podstawa ZUS. UWAGA ! Jeśli przychód kierowcy pomniejszony o 30% ''wirtualnych diet'' jest niższy od podstawy ZUS, to przy ustalaniu podstawy naliczenia zaliczki odlicza się tę część składek, która przypada na przychód podlegający opodatkowaniu. Taką sytuację uwzględnia większość programów kadrowo-płacowych. Dlatego ważne jest, by samodzielnie czuwać nad procesem liczenia, nawet jeśli korzystamy z wyspecjalizowanych narzędzi.
Sytuacja z pewnością nie komplikuje się diametralnie, jednak jest więcej kwestii, o których jesteśmy zobowiązani pamiętać, jeśli samodzielnie to obliczamy. Przede wszystkim pierwszą kwestią, którą należy policzyć, jest wysokość wynagrodzenia chorobowego. Następnie tę kwotę dodajemy do wynagrodzenia, w skład którego wchodzą:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- dyżury,
- nadgodziny,
- pora nocna,
- a także wyrównanie płac sektorowych - nagroda lub premia.
Wówczas otrzymujemy wynagrodzenie pracownika brutto.
Następnie wyliczamy wartość ''wirtualnych diet'', które obniżają podstawę ZUS. Kolejnym krokiem jest od pełnej pensji pracownika brutto (wraz z wynagrodzeniem za L4) odjęcie kwoty z tytułu wynagrodzenia chorobowego, a także wartości wirtualnej diety. Przy tym należy pamiętać, że ZUS nie może być niższy niż 6935 zł.
Podstawę ZUS mnożymy przez 13, 71%, a otrzymany wynik stanowi składkę ZUS pracownika.
Do otrzymanej kwoty dodajemy wysokość wynagrodzenia chorobowego i odejmujemy składki ZUS zapłacone po stronie pracownika. Po tym 9% otrzymanej kwoty stanowi składkę zdrowotną.
By obliczyć podatek dochodowy od pełnej kwoty brutto należnej pracownikowi, odejmujemy 30% z wirtualnych diet. Od otrzymanego wyniku należy odjąć jeszcze składkę ZUS i koszt uzyskania przychodu. Następnie otrzymaną kwotę mnożymy przez 12%. Otrzymany wynik po odjęciu ulgi podatkowej jest finalną kwotą podatku.
Jeśli nie można skorzystać z ulg w delegowaniu, kwotą kluczową jest podstawa ZUS. UWAGA ! Jeśli przychód kierowcy pomniejszony o 30% ''wirtualnych diet'' jest niższy od podstawy ZUS, to przy ustalaniu podstawy naliczenia zaliczki odlicza się tę część składek, która przypada na przychód podlegający opodatkowaniu. Taką sytuację uwzględnia większość programów kadrowo-płacowych. Dlatego ważne jest, by samodzielnie czuwać nad procesem liczenia, nawet jeśli korzystamy z wyspecjalizowanych narzędzi.
KATEGORIE FILMÓW
Porady i przykłady
Ogromna prośba...

Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.