Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

APT - Ambasador Polskiego Transportu

Nauki nigdy dość
Utworzona: 2021-01-10

O podsumowanie minionego roku w sektorze transportu drogowego poprosiliśmy Damiana Bartnikowskiego, specjalistę w zakresie nowoczesnych rozwiązań dla tego sektora gospodarki, twórcę marki Ambasador Polskiego Transportu.

Damian Bartnikowski związany jest z branżą od kilkunastu lat, a od roku kieruje własną marką Ambasador Polskiego Transportu. Prowadzi specjalistyczne szkolenia i audyty dla przedstawicieli firm transportowych. Działa w myśl zasady, że nauki nigdy dość i specjalistyczna wiedza zawsze się przyda.

Co, według Pana, było najważniejszym wydarzeniem w sektorze transportu drogowego w 2020 roku?

Wydarzeniem, które moim zdaniem zmieni oblicze transportu w Europie, było przyjęcie przez Komisję TRAN Parlamentu Europejskiego Pakietu Mobilności. Niestety, odrzucono wszystkie poprawki zaproponowane przez europarlamentarzystów z naszej części Unii Europejskiej. Skutki tej decyzji będziemy odczuwać latami. Polscy przedsiębiorcy będą musieli nauczyć się żyć w nowej rzeczywistości transportowej.

Jakie nowe przepisy, wprowadzone w minionym roku, spowodowały największe zmiany w branży transportowej i gałęziach z nią powiązanych?

Myślę, że najwięcej zamieszania, nie licząc obostrzeń, które obowiązywały lub nadal obowiązują w szczególnym czasie pandemii, wywołały przepisy dotyczące wymaganego powrotu kierowców do bazy lub miejsca zamieszkania. Konsekwencje tych regulacji, wynikających także z Pakietu Mobilności, spowodowały zmiany w firmach transportowych, których kierowcy wyjeżdżali na dłużej niż 4 tygodnie. To skomplikowało pracę polskich przewoźników.

Czy pandemia zauważalnie wpłynęła na transport w 2020 roku?

Z moich obserwacji wynika, że pandemia mocno wpłynęła na firmy transportowe. Na niektóre negatywnie, ale na inne pozytywnie, co wiąże się ze specyfiką przewozów wykonywanych przez daną firmę. Niektóre przedsiębiorstwa transportowe odnalazły sposób, aby dostosować działalność do nowych realiów rynkowych i skorzystały na tym. Niestety, firmy uzależnione od jednego dostawcy usług boleśnie odczuły skutki pandemii, szczególnie po zatrzymaniu produkcji przez duże zakłady przemysłowe. Znam wielu przewoźników, szczególnie z sektora międzynarodowego transportu osób, którzy zostali zmuszeni do zaprzestania działalności. I to jest fatalna sytuacja. Nie wiem, czy ci przedsiębiorcy będą mieli możliwości i siły, aby powrócić na rynek, gdy wszystko wróci do normy.

Co czeka, Pana zdaniem, branżę transportu drogowego w 2021 roku?

Mam nadzieję, że nowy rok będzie dużo lepszy niż miniony. Nauczyliśmy się już pracować w warunkach pandemii i przy często zmieniających się obostrzeniach. Podobnie jak wszyscy, chciałbym aby pandemia przestała się rozprzestrzeniać i żeby udało nam się zwalczyć jej najgorsze skutki. To umożliwi ponownie swobodny przepływ towarów i usług transportowych. Pomijając sytuację związaną z COVID-19, zmiany na pewno czekają przewoźników wykonujących transport do Wielkiej Brytanii. Brexit już jest, a jego konsekwencje nie są nam do końca znane. Musimy być przygotowani na różne niespodzianki ze strony Wyspiarzy.

Marka Ambasador Polskiego Transportu ma za sobą pierwszy roku działalności. Jak została przyjęta przez menedżerów?

Jestem nawet zaskoczony pozytywnym odbiorem marki przez właścicieli firm transportowych. Oznacza to, że przekazywana przeze mnie wiedza jest im potrzebna. Cały czas się staram, aby dotrzeć z programem audytów księgowych i specjalistycznych szkoleń do jak największej liczby osób związanych z branżą transportową. Polscy przewoźnicy potrzebują szkoleń nie tylko dla siebie i kadry zarządzającej, ale również dla kierowców. Spotkania z przewoźnikami najczęściej kończą się przeprowadzeniem audytu w przedsiębiorstwie. Przyznam, że planowałem większy zakres działania w ramach marki APT, jednak z przyczyn obiektywnych nie zdołałem zrealizować wszystkich zamierzeń. Z drugiej strony udało mi się wziąć udział w kilku webinarach dla firm transportowych m.in. dla nowego podmiotu na polskim rynku Ja-Pojadę.pl.

Jakie są plany APT na najbliższe miesiące?


Moim głównym celem w tym roku jest wprowadzenie dopracowanego w szczegółach systemu naprawczego dotyczącego wykroczeń kierowców. Jestem przekonany, że to będzie pomocne narzędzie dla właścicieli firm transportowych. Nawiązałem współpracę z zagranicznymi kancelariami prawniczymi oraz mediami branżowymi. Chciałbym wykorzystać te kontakty do tworzenia pozytywnego wizerunku polskiego transportu poza granicami naszego kraju. Oczywiście będę kontynuował działalność związaną ze szkoleniami przedstawicieli firm transportowych oraz audytami w zakresie księgowości, kadr i rozliczeń kierowców.
Do ulubionych APT - Ambasador Polskiego Transportu
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels