Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CSK

Polska wprowadza nowe kary dla przewoźników

Utworzona: 2021-01-16


Jak informowaliśmy pod koniec grudnia zeszłego roku, Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 18 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. 11 stycznia br. dokument ten pojawił się w Dzienniku Ustaw pod pozycją 54.

Niestety ustawodawca postanowił wprowadzić kolejny akt prawny, przewidujący wysokie kary za niektóre naruszenia dotyczące ruchu przeciążonych pojazdów po drogach publicznych. Problem jednak w tym, że nowy akt prawny przewiduje możliwość nałożenia trzech różnych kar podczas jednej kontroli drogowej za to samo naruszenie. Dotychczasowa sytuacja prawna już była mocno wątpliwa z punktu widzenia konstytucji RP: mianowicie ustawodawca przewidział dla przewoźników korzystających z nienormatywnych pojazdów dwie odrębne kary pieniężne: za brak zezwolenia (ustawa - Prawo o ruchu drogowym) oraz za faktyczne przeciążenie lub przekroczenie innych parametrów (ustawa o transporcie drogowym). Teraz dochodzi trzecia kara - za przekroczenie nacisków osi (na podstawie komentowanej ustawy o drogach publicznych). W konsekwencji w skrajnym przypadku przewoźnik po kontroli otrzyma trzy protokoły kontroli: z ustawy o transporcie drogowym, ustawy o drogach publicznych i ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które kierowca będzie musiał przeczytać, złożyć ewentualne uwagi i podpisać.

❗❗ Konsekwencje finansowe za podróżowanie z przekroczonymi naciskami osi lub masą całkowitą (maksymalnie do):

  • 15 000 zł - prawo o ruchu drogowym - za brak zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym,
  • 20 000 zł - ustawa o drogach publicznych - za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi w miejscu ich ograniczenia do 8 lub 10 ton,
  • 15 000 zł - ustawa o transporcie drogowym - za przekroczenie dmc, długości lub wysokości.
  • Ustawa zawiera więcej istotnych zmian w organizacji ponadgabarytowego przewozu drogowego:

  • Na drogach publicznych dopuszczalny będzie powszechnie nacisk osi do 1,5 tony. Jednakże zarządca drogi w ściśle określonych przypadkach będzie miał możliwość wprowadzić znak drogowy obniżający dopuszczalny nacisk osi na konkretnej drodze lub w strefie do 8 lub 10 ton.
  • Kontrolę nacisków osi w oparciu o przepisy ustawy o drogach publicznych będzie mogła dokonywać STRAŻ MIEJSKA LUB GMINNA (to nie pomyłka 🙂 ), a decyzję o nałożeniu kary będzie wydawał komendant straży miejskiej lub gminnej!
  • Ustawa zmienia przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego umożliwiając ponowne wszczęcie postępowania zakończonego decyzją ostateczną w przypadku wydania przez TSUE wyroku stwierdzającego niezgodność z prawem UE przepisu, na którym opiera się taka decyzja.
  • Zmniejszono ilość rodzajów zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym z 7 do 5.
  • Zwiększono karę (w prawie o ruchu drogowym) za najmniejsze przekroczenia (do 10%) z obecnych 500 zł do 6000 zł (o 1200 %).
  • Zwiększono karę za średnie przekroczenia (od 10 do 20%) z obecnych 2000 zł do 10000 zł (o 500 %).
  • Ustawa przewiduje możliwość wznowienia postępowań zakończonych karą pieniężną w zakresie przejazdu dokonanego w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy w związku z orzeczeniem przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej o niezgodności przepisów krajowych nakładających obowiązek posiadania zezwoleń umożliwiających poruszanie się po drogach publicznych pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t (ograniczono możliwość składania wniosków i skarg do organu, który wydał decyzję ostateczną do miesiąca od wejścia w życie ustawy, zaś do sądu - do 3 miesięcy).
  • Ustawa wchodzi w życie (w większości) po 60 dniach od daty publikacji, czyli w dniu 11 kwietnia 2021 roku.

  • Sebastian Paluch, CSK
    Do ulubionych CSK
    FIRMOWY SPOTLIGHT
    PST OST SPED SP. Z O.O.


    NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

    NASZE WYWIADY

    OPINIE

    NASZE RELACJE

    Photo by Josh Hild from Pexels