Aby móc wykorzystywać ciężarówki autonomiczne w procesach logistycznych, już na wczesnym etapie trzeba zrozumieć typowe wymagania operacyjne i zaplanować niezbędne interfejsy. Dlatego w naszych projektach jazdy autonomicznej koncentrujemy się na konkretnych kwestiach praktycznych oraz logistycznej i naukowej wiedzy eksperckiej. W związku z tym fundamentalna praca naukowców jest dla nas bardzo ważna
– mówi Andreas Zimmermann, kierownik zaawansowanego rozwoju elektroniki w MAN Truck & Bus.

Cyfryzacja i automatyzacja to czynniki decydujące o dalszym rozwoju działalności terminalu. Umożliwiają one szybsze, wydajniejsze i bardziej przewidywalne realizowanie transportu oraz zwiększenie pojemności istniejącej infrastruktury. Cyfrowe sterowanie systemem umożliwia płynną integrację pojazdu bez kierowcy z procesami logistycznymi terminalu. Docelowo platforma cyfrowa ma być skonfigurowana w taki sposób, aby mogła służyć jako wzorzec dla innych miejsc, w których do transportu wykorzystywane są ciężarówki autonomiczne (np. terminale kontenerowe, porty, tereny przemysłowe).
Naszym celem jest rozpoczęcie eksploatacji ciężarówek autonomicznych i zminimalizowanie wszelkich niezbędnych modyfikacji infrastruktury, ponieważ są one zwykle kosztowne i zajmują dużo czasu. Dzięki temu wykorzystanie technologii w warunkach rzeczywistych jest maksymalnie ułatwione i opłacalne
– wyjaśnia prof. dr Christian T. Haas, kierownik Instytutu Badań nad Systemami Złożonymi na Uniwersytecie Nauk Stosowanych im. Freseniusa.

Wyzwaniem jest to, że tego typu projekty są bardzo zróżnicowane w zależności od lokalizacji. Są to systemy otwarte, w których działa duża liczba osób – od spedytora, przez operatora dźwigu, po planistę zapotrzebowania na materiały. Do tego dochodzą spontaniczne ludzkie decyzje, które są podejmowane równocześnie z trwającymi procesami zautomatyzowanymi. Jak wyjaśnia Christian T. Haas, w przeciwieństwie do ludzi, system zautomatyzowany nie może improwizować ani naginać reguł – w każdej sytuacji musi istnieć jasna instrukcja działania.
Na razie zakończono etap analizy procesu w Ulm i całym kraju, co oznacza, że można przejść do tworzenia oprogramowania do planowania misji. Po raz pierwszy w tego rodzaju procesie zostanie użyty język opracowany przez firmę Deon Digital, który zapewni najwyższy stopień niezawodności wymiany informacji. Wyniki analizy będą następnie uwzględniane w procesie tworzenia ciężarówki autonomicznej. Za ten etap odpowiada MAN we współpracy z firmą Götting. Po zakończeniu fazy rozwojowej i wdrożeniowej, oprogramowanie do planowania misji oraz ciężarówka zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistych na terenie terminalu w Ulm, w obecności kierowcy w kabinie.
Przejazdy między terminalem DUSS a bazą kontenerową DB Intermodal Services służą również do określenia warunków technicznych dla autonomicznego transportu między węzłami. Analizie podlega również możliwość przeniesienia wyników do innych terminali w celu opracowania mapy drogowej dla przyszłego Terminalu 4.0, którego ramy prawne określa niemiecka ustawa o prowadzeniu pojazdów autonomicznych. Jak podkreśla Andreas Zimmermann, stałe trasy między węzłami logistycznymi nadają się idealnie do wykorzystania ciężarówek autonomicznych.
Źródło: MAN Truck & Bus