Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Cichy rewolucjonista sprawdzony w działaniu

Utworzona: 2021-09-15


Dziewnięć tygodni testów prowadzonych w ramach porojektu EKOLOG pozwoliło wysnuć wniosek, że ciężarówka z napędem elektrycznym może z powodzeniem zastąpić spalinowe odpowiedniki przy realizacji zadań logistyki miejskiej, jednocześnie nie powodując problemów z brakiem zasięgu.

Cicha Rewolucja to zwiastun zmian w branży transportowej wdrażanej przez Volvo Trucks, które dostarczyło pierwszym klientom elektryczne ciężarówki Volvo FE i FL. Firma zapewnia, że w przyszłym roku dołączą do nich elektryczne modele serii FH, FM i FMX.

W maju tego roku rozpoczęła się realizacja projektu badawczo-edukacyjnego EKOLOG Ekologiczna Logistyka, który zainicjowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. W ramach badania trzyosiowa ciężarówka Volvo FE Electric z zabudową furgonową została sprawdzona w codziennym działaniu przez partnerów projektu - firmy H&M i Ikea. Pojazd dostarczał produkty do sklepów i klientów.  Za zarządzanie pojazdem i realizację procesu operacyjnego odpowiedzialny był logistyczny partner projektu – firma No Limit. Patronat nad badaniem objęła ambasada Szwecji.


Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach pozwolił wysnuć najważniejszy wniosek: ciężarówka z napędem elektrycznym czerpiącym energię z akumulatorów może w 100% zastąpić spalinowe odpowiedniki przy realizacji zadań logistyki miejskiej, jednocześnie nie powodując żadnych problemów z brakiem zasięgu.

Przez 9 tygodni testów Volvo FE Electric przejechało łącznie 5056 km. Przez ten czas pojazd przepracował ok. 595 godzin, przewiózł ładunki o łącznej masie 285 ton i zużył 7056 kWh energii. Dzięki projektowi EKOLOG udało się zebrać ponad 150.000 danych, w tym informacji na temat oceny środowiskowej, społecznej, użytkowej, wydajności czy też kosztów eksploatacji.


Zgodnie z oczekiwaniami badanie wykazało, że pojazd elektryczny emituje mniej hałasu niż konwencjonalna ciężarówka z silnikiem spalinowym, jednak nie przypuszczano, że różnica może wynieść nawet do 20 dB. Jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla, testy wykazały 395 g/CO2 mniej na każdy kilometr, co jest świetnym wynikiem. Jest on oczywiście zależny od źródła pochodzenia energii – im bardziej mix energetyczny będzie stawał się zielony, tym wartość ta będzie zmierzała do 0. W przypadku kosztów eksploatacyjnych, elektryczna ciężarówka może generować oszczędności paliwowe rzędu 52% (dla średniej wartości ceny paliwa w okresie sierpień 2020-2021) w skali roku.

Kierowcy, którzy testowali Volvo FE Electric zgodnie stwierdzili, że charakteryzuje się lepszym przyspieszeniem i odczuwalną mocą. Wszyscy kierowcy ocenili produktywność i niezawodność "elektryka" na równym poziomie z konwencjonalną ciężarówką, natomiast 67% z nich zauważyło lepszy komfort pracy związany z redukcją wibracji i hałasu.

W przypadku logistyki miejskiej pojazd osiągał 140-180 km realnego zasięgu w realizacji zadań komercyjnego wykorzystania, a w logistyce międzymiastowej 200 km maksymalnego zasięgu. Obliczono także, że każda tona ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o zaledwie 7,85%.

Nowe rozwiązania wdrażane przez Volvo Trucks w ramach strategii "Inspirują Nas Twoje Potrzeby" zostały docenione, a spółka zyskała miano "Firmy Przyjaznej Elektromobilności". Strategia ta to także troska o środowisko, dbałość o ludzi i zaangażowanie w działania społeczne, takie jak akcja Profesjonalni Kierowcy. Z potrzeb klientów narodził się także najnowszy projekt – Centrum Napraw Powypadkowych. To usługa serwisów autoryzowanych Volvo Trucks na terenie całego kraju, która usprawnia proces likwidacji szkody – od chwili jej powstania, poprzez skuteczną naprawę i wypłatę należnego odszkodowania.

Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels