Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

IRU ostrzega przed nierównym traktowaniem różnych środków transportu

Utworzona: 2021-12-23


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) z zadowoleniem przyjęła ogłoszony w tym tygodniu przez Komisję Europejską Pakiet na rzecz efektywnej i ekologicznej mobilności.

IRU zwraca jednak uwagę na to, że projekt nie tworzy równych warunków działania dla zrównoważonych rodzajów transportu, co ma kluczowe znaczenie dla wspierania skutecznego przejścia na bardziej ekologiczny transport w Unii Europejskiej.

Propozycja zwolnienia z podatku VAT od biletów pasażerskich to dobry pomysł, ale powinien zostać wprowadzony we wszystkich zrównoważonych środkach transportu pasażerskiego. Autokary dalekobieżne i międzymiastowe są jednym z najbardziej zrównoważonych i przystępnych cenowo środków zbiorowego transportu pasażerskiego oraz stanowią doskonałą alternatywę dla samochodów prywatnych.

Autobusy dalekobieżne zostały uznane za najlepsze rozwiązanie ze wszystkich środków transportu pod względem emisji CO₂ i ogólnego wpływu na środowisko w przeliczeniu na pasażerokilometr w ujęciu "od wydobycia do wykorzystania".

Popieramy określone w pakiecie cele na rzecz wydajnej i ekologicznej mobilności, ale konieczna jest odpowiednia współpraca między różnymi rodzajami transportu, w której wszystkie zrównoważone środki transportu są traktowane jednakowo i sprawiedliwie. Poza tym, pakiet wymaga doprecyzowania, zwłaszcza w odniesieniu do infrastruktury paliw alternatywnych w węzłach miejskich, planów dotyczących bezpiecznych parkingów do 2050 roku, warunków i zasad udostępniania danych, dostępu do pojazdów użytkowych w strefach niskiej lub zerowej emisji oraz roli miast w zmianie zachowań podróżnych w kierunku transportu zbiorowego - powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE.
Miasta są punktem początkowym i docelowym transportu towarów i osób, a także miejscem wielu połączeń intermodalnych, takich jak porty i lotniska.

Niestety, liczba węzłów miejskich ujętych w ramach obecnej propozycji sieci TEN-T jest nadal bardzo mała. W sposób pośredni obniża to skalę zamierzeń w ramach innej niedawnej propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), która uznaje węzły miejskie za kluczowe cele dla tego typu infrastruktury.

Chociaż propozycja sieci TEN-T przewiduje zwiększenie liczby węzłów miejskich do 465, nie jest ona wystarczająca, aby wywrzeć znaczący wpływ na rozwój infrastruktury paliw alternatywnych dla pojazdów wjeżdżającym do miast lub je przejeżdżających.

IRU postuluje bardziej ambitne podejście, polegające na zwiększeniu liczby węzłów miejskich i dokładniejszego określenia lokalizacji infrastruktury do obsługi pojazdów użytkoweych w odniesieniu do modalnych i multimodalnych terminali towarowych i logistycznych, węzłów logistycznych, bliskości głównych punktów załadunku i rozładunku, parkingów i terminali.dla autokarów

IRU jest zaskoczona mało ombitnymi planami dotyczącymi kolejnej kwestii o krytycznym znaczeniu dla branży, a mianowicie bezpiecznych i chronionych parkingów (SSTPA). IRU docenia zamiar usprawnienia unijnej sieci SSTPA, ale harmonogram wdrożenia określony w projekcie dotyczącym rozporządzenia w sprawie sieci TEN-T, tj. do 31 grudnia 2050 r, jest zbyt odległy i nie przyniesie natychmiastowej poprawy warunków pracy kierowców.

Konieczne jest również dostosowanie infrastruktury paliw alternatywnych do rozporządzenia TEN-T, aby do grudnia 2030 r. można było wprowadzić wiążące cele dotyczące minimalnej liczby stacji ładowania pojazdów ciężarowych na każdym parkingu SSTPA.

Proponowany przez Komisję Europejską Komunikat w sprawie Ram Mobilności Miejskiej wzywa państwa członkowskie do wdrożenia krajowych długoterminowych programów wsparcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.

Europejskie miasta prawdopodobnie wprowadzą przepisy regulujące dostęp pojazdów, które stworzą bariery dla transgranicznych i krajowych usług transportowych, dopuszczając jedynie pojazdy o zerowej emisji. Jednak takie podejście ignoruje fakt, że obecnie brakuje alternatywnych technologii dla wszystkich segmentów rynku komercyjnego transportu drogowego. Może to zakłócić łańcuchy dostaw, zwiększyć koszty dla operatorów, co sprawi, że ceny usług transportowych dla obywateli UE mieszkających na obszarach miejskich wzrosną.

Fragmentaryczne podejście do wdrażania ograniczeń dostępu dla pojazdów miejskich będzie miało wpływ nie tylko na małe i średnie przedsiębiorstwa, ale także na konkurencyjność całej gospodarki UE.

Popieramy cele Komisji Europejskiej dotyczące bardziej zrównoważonej logistyki miejskiej i mobilności w proponowanych Ramach Mobilności Miejskiej, ale komercyjni operatorzy transportu drogowego potrzebują stabilnej i przewidywalnej polityki, zapewniającej stabilność z zakresie regulacji prawnych i działalności, aby inwestować w nowe rozwiązania. Z tego powodu IRU wspiera tworzenie prawnie wiążących ram dotyczących sprawiedliwego procesu ustanawiania nowych przepisów regulujących dostęp pojazdów do obszarów miejskich, w których ograniczenia dla ruchu komercyjnego nie będą już nakładane bez zapewnienia rozwiązań i alternatyw – powiedziała Raluca Marian.
Źródło: IRU
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels