Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

MaWo Group

Gdzie rejestrować pracowników delegowanych?

Utworzona: 2022-03-15


Wbrew niektórym opiniom, firm transportowych i pracowników delegowanych do pracy w EU nie rejestruje się na platformie IMI. Służy do tego osobny portal zgłoszeń delegowania.

System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI (z j. ang. Internal Market Information System) służy do bezpiecznej wymiany informacji między administracjami krajowymi państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także Komisją oraz organami, urzędami i agencjami Unii. Jego podstawową zaletą jest wiarygodność, bezpieczeństwo i wielojęzyczna obsługa. Zawiera rejestr instytucji i baz danych w każdym kraju członkowskim. Dzięki niemu komunikacja jest łatwiejsza, szybsza i co już wspomniano, bezpieczna.

Jednak w tym systemie nie są obsługiwane przedsiębiorstwa transportowe. Spadły na nie nowe obowiązki, związane z wejściem Pakietu Mobilności. Przewidziano, że może się to wiązać ze zwiększonym ruchem w sieci i dlatego stworzono specjalny portal dla tej branży.

Właściciele firm nie są zadowoleni. Przyzwyczaili się do starego systemu. Teraz jest nowy, który obowiązuje w całej UE i należy zgłaszać w nim na wszystkie 27 krajów. Dodatkowo wychodzi zamieszanie np. we Francji, gdzie służby kontrolne w większości przypadków żądają od kierowców w dalszym ciągu starych zgłoszeń. Powtarza się opinia, że wprowadzili zmiany, na które sami naciskali, a nie dostosowują się do nich – komentuje Paulina Manget, ekspertka od europejskich zgłoszeń w MaWo Group.

Dla firm transportowych

Do rejestracji zgłoszeń delegowania służy Portal zgłoszeń delegowania (z j. ang. Road Transport Posting Declaration portal). Uruchomiono go 2 lutego 2022 r. Wprowadzając wymagane dane, użytkownik tworzy zgłoszenie delegowania. Link do polskiej wersji strony zgłoszeniowej w obszarze „transport samochodowy” (taką przyjęto nazwę). Dla użytkowników, którzy pierwszy raz zgłaszają pracowników, konieczne jest założenie konta. Kto jeszcze nie musi zgłaszać takowych, ale spodziewa się tej czynności w przyszłości, może skorzystać z wersji testowej. Zgodnie z wymogami unijnymi, obie strony mają także wersje polskojęzyczne.

Na portalu są dostępne filmy szkoleniowe we wszystkich językach, a także bardzo pomocna zakładka z najczęściej zadawanymi pytaniami. Jest również dostępna infolinia, gdzie można zadawać pytania.

Jedyne plusy na ten moment są takie, że nie ma potrzeby wyposażać kierowcę w całą teczkę dokumentów tj. umowy o pracę, potwierdzenia wypłaty wynagrodzeń, zapisów płacowych oraz nie trzeba tłumaczyć tych dokumentów na kilka języków. Jednakże w tej kwestii nie wszystkie kraje się dostosowały do tego przepisu. Mieliśmy już sygnały, że np. Czechy w dalszym ciągu wymagają umowy o pracę tłumaczonej na język czeski. Myślę, że w przyszłości IMI ułatwi i usprawni przeprowadzanie kontroli. Teraz cała kontrola ma odbywać się na poziomie wymiany informacji i dostarczania dokumentów przez interfejs IMI. Na wyraźny wniosek służb kontrolnych danego kraju, przewoźnik zobowiązany będzie wysłać wskazane dokumenty, które mają dotyczyć konkretnej operacji transportowej w określonym czasie – podsumowuje ekspertka MaWo Group.

Informacje praktyczne

Do Portalu firmy rejestrują się same, bez pomocy Koordynatora Krajowego Systemu IMI, działającego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Jak wspomniano już wyżej, wymagane jest utworzenie konta EULogin na stronie, a następnie po otrzymaniu potwierdzenia, konieczne jest jego uwierzytelnienie.  W kolejnym kroku niezbędne jest utworzenie konta firmowego na Portalu zgłoszeń delegowania. 

Na tym portalu powinno być tylko jedno konto danej firmy. Najpóźniej zgłoszenie delegowania trzeba wykonać w momencie rozpoczęcia pracy przez kierowcę. Zgłoszenie należy składać na określony czas, a nie na jedną trasę lub przejazd. Minimalny okres zgłoszenia, to 1 dzień, zaś maksimum 6 miesięcy. Później informacje należy na bieżąco aktualizować. Zgłoszenia trzeba składać na każdego kierowcę osobno dla delegacji do danego kraju. Rejestrację kierowcy można dokonać raz, a później wykorzystywać w kolejnych zgłoszeniach na inny okres delegowania lub przy delegacji do innego kraju. Pod warunkiem, że dane się nie zmieniły. Wówczas wcześniejsze zgłoszenie danego pracownika (kierowcy) jest kopiowanie do kolejnego wcześniej utworzonego zgłoszenia.
 
Do interfejsu publicznego wprowadza się nast. dane dotyczące:
• firmy: kraj rejestracji, nazwa, nr licencji wspólnotowej, nr z rejestru krajowego, nr VAT
• zarządzającego transportem: imię i nazwisko, świadectwo potwierdzające kompetencje zawodowe (nr licencji), kraj wydania świadectwa potwierdzające kompetencje zawodowe, nr telefonu, adres, państwo, email
• innej osoby kontaktowej: imię i nazwisko, email, nr telefonu, adres, państwo
• kierowcy: imię i nazwisko, nr prawa jazdy, nr kierowcy/tachografu, data rozpoczęcia pracy z umowy, prawo krajowe mające zastosowanie do umowy o pracę, adres zamieszkania, dane z paszportu lub dowodu osobistego (numer, data wydania, kraj wydania, data ważności)
• delegowania: kraj delegowania, przewidywane daty rozpoczęcia i zakończenia delegowania, numery rejestracyjne samochodu, rodzaj świadczonej usługi transportowej (przewóz rzeczy, przewóz osób, przewóz międzynarodowy lub przewóz kabotażowy).

Delegowany kierowca musi mieć przy sobie wersję papierową lub elektroniczną zgłoszenia delegowania, list przewozowy i zapisy tachografu. Za ich brak do odpowiedzialności będzie pociągnięty przewoźnik. Każde zgłoszenie delegowania ma niepowtarzalny kod QR, sczytywany w czasie rzeczywistym przez służby kontrolne podczas kontroli drogowej. Po sczytaniu kodu QR służby kontrolne mają dostęp do wszystkich danych ze zgłoszenia delegowania.

Od 2 lutego 2022 r. zgłoszenia do starych systemów krajowych są nieważne. Ważne są jedynie nowe rejestracje na Portalu zgłoszeń delegowania.

14 grudnia 2021 r. odbyło się online „Szkolenie z obsługi portalu zgłoszeń delegowania dla Transportu Drogowego”. Jego zapis znaleźć można tutaj. Nagranie w j. polskim rozpoczyna się od 5’18”.



Agenda tego szkolenia:
• Informacje nt. Pakietu mobilności: nowe zasady i nowe narzędzia start od 16’00”
• Jak korzystać z interfejsu publicznego służącego do generowania zgłoszeń delegowania
• Prezentacja interfejsu publicznego: start od 46’00”

Całość trwa niespełna dwie i pól godziny, ale szczegółowo omawia wymienione zagadnienia. Oczywiście, jeśli komuś nie starcza cierpliwości lub nie ma czasu i ochoty się tym zajmować, może rejestrację zlecić wyspecjalizowanym firmom. Należy jedynie pamiętać, aby w terminie zgłaszać nowych kierowców i aktualizować dane już zarejestrowanych, o ile te się zmieniły. Podobnie z ponowną rejestracją po upływie 6 miesięcy. Jeśli wskazane źródła i linki nie wystarczają, firma może również zwrócić się do Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury- sekretariatDTD@mi.gov.pl lub GITD.
Do ulubionych MaWo Group
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels