We wrześniu 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała koncepcję SMEI, aby lepiej przygotować UE do radzenia sobie z przyszłymi kryzysami na dużą skalę. Koncepcja ma na celu zapewnienie handlu między państwami członkowskimi oraz utrzymanie dostaw podstawowych usług i towarów. W swoim podejściu ogólnym, wypracowanym w czerwcu, Rada pozostawiła bez odpowiedzi kilka kwestii, w tym rozporządzenia mające wyjaśniać, doprecyzowywać i definiować wiele aspektów instrumentu SMEI.
Stanowiska zarówno Rady, jak i Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów znacznie odbiegają od pierwotnego wniosku Komisji, ponieważ dążą do utrzymania rozporządzenia Rady (WE) nr 2679/98 w sprawie funkcjonowania rynku wewnętrznego w odniesieniu do swobodnego przepływu towarów między państwami członkowskimi. Zgodnie z obydwoma tekstami, w przypadku ewentualnych konfliktów między tym rozporządzeniem a proponowanym rozporządzeniem w sprawie SMEI, pierwszeństwo będzie miało to rozporządzenie.
Trzeba sprawdzić, jak tego rodzaju koegzystencja jest utrzymywana. Jest to pozytywny punkt w stanowisku Rady, ponieważ zachowuje ona również instrument służący usuwaniu barier na mniejszą skalę w swobodnym przepływie towarów. Oczywiście, zajmując takie stanowisko, Rada i Parlament Europejski powinny również zobowiązać się do poprawy skuteczności rozporządzenia nr (WE) 2679/98, powszechnie zwanego ‘rozporządzeniem w sprawie truskawek’” powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Tekst przyjęty dzisiaj przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego zostanie poddany głosowaniu plenarnemu w Strasburgu, które najprawdopodobniej odbędzie się we wrześniu. Wkrótce potem rozpoczną się negocjacje trójstronne z Radą.
Źródło: IRU