Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Praktycy pytają - po co plac manewrowy? Niemcy i Czechy go nie potrzebują

Utworzona: 2025-09-20


Tomasz Rejek, prezes zarządu Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Gdyni, wystosował pismo do parlamentarzystów, wskazując m.in. na to, że prowadzenie szkoleń i egzminowanie kierowców na placach manewrowych w przypadku "ciężkich" kategorii prawa jazdy jest niezrozumiałe i nie przystaje do dzisiejszych realiów.

Szef PSPD podkreślił, że wielokrotnie zwracano uwagę ministerialnym urzędnikom na potrzebę przeprowadzenia poważnych zmian w systemie szkolenia kierowców zawodowych. Przypomniał, że organizacja CIECA, zrzeszająca podmioty odpowiedzialne za egzaminowanie kierowców z różnych krajów, oceniła krytycznie wykorzystanie placów manewrowych na egzaminach praktycznych. Zresztą, wystarczy zobaczyć jak to wygląda u naszych sąsiadów - w Niemczech i Czechach. W pierwszym z wymienionych krajów na egzamin praktyczny kursant przyjeżdża samochodem należącym do ośrodka szkoleniowego i wyjeżdża z egzaminatorem na lokalne drogi. W przypadku Czech jest podobnie.

U nas przez lata, zupełnie niepotrzebnie rozbudowano nierentowne Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które dofinansowywano ze środków publicznych. Nierentowne, bo trzeba było zakupić i utrzymać duże place manewrowe, nierzadko w pobliżu cetrów miast. Nierentowne, bo trzeba było zakupić pojazdy osobowe, ciężarowe i autobusy do egzaminowania praktycznego. Obecnie trwają intensywne zakupy ciągników siodłowych i naczep przez WORD-y, które chcą się dopasować do przepisów mających obowiązywać od pierwszego stycznia 2026 roku. Konieczność prowadzenia szkoleń i egzaminowania na placach manewrowych w przypadku wyższych kategorii zawodowego prawa jazdy (C, C+E, D) jest kompletnie nizrozumiała, a w przypadku ciągników siodłowych i naczep wręcz kuriozalna. Ponoszenie bardzo dużych kosztów wynajmu i utrzymania placów manewrowych nie jest tylko problemem WORD-ów, ale przede wszystkim ośrodków szkolenia kierowców
wskazał Tomasz Rejek w piśmie skierowanym do posłów Adama Dziedzica i Wiesława Różyńskiego.
Prezes PSPD uznał za niepotrzebne i nieuczciwe wobec OSK upoważnienie WORD-ów do prowadzenia komercyjnych szkoleń w zakresie przewozów ADR, certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym, szkoleń okresowych kierowców itp. Jest to nic innego jak konkurencyjna oferta w stosunku do propozycji ośrodków szkoleniowych. W przypadku WORD-ów mamy więc do czynienia nie z jednostkami egzaminacyjnymi, a egzaminacyjno-szkoleniowymi.

Źródło: PSPD
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels