Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dorównują konwencjonalnym ciężarówkom

Utworzona: 2021-12-11


Scania przedstawiła dwa nowe pojazdy: hybrydę (HEV) i hybrydę plug-in (PHEV), wyposażone w nową maszynę elektryczną GE281, która współpracuje z 7- i 9-litrowymi silnikami spalinowymi. Ich układy napędowe i systemy ładowania energii mogą być dopasowane do wykonywania różnych zadań np. przez chłodnie, wywrotki czy betonomieszarki, pracy w dystrybucji miejskiej lub regionalnej.

Nowy hybrydowy układ napędowy Scania został zaprojektowany przy użyciu systemu modułowego. Wskutek połączenia dwóch silników elektrycznych z głównymi komponentami najnowszej generacji (2020) skrzyni biegów Opticruise, powstała nowa przekładnia GE281 zapewniająca płynnie działający napęd w pojazdach do 36 t DMC. Nowe rozwiązanie nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego, ale współpracuje z nim przy ruszaniu i rozpędzaniu ciężarówki. Dzięki temu mogą być stosowane silniki spalinowe o mniejszej pojemności i mocy. Ten typ napędu hybrydowego przynosi redukcję zużycia paliwa na obszarach zurbanizowanych sięgającą 40% w stosunku do typowego napędu.

Przełomowe rozwiązanie

Maszyna elektryczna GE281 powstała poprzez połączenie dwóch silników elektrycznych i skrzyni Opticruise za pośrednictwem dwóch wałków wejściowych. Zapewnia stałą moc 230 kW i umożliwia zastosowanie przystawki napędzanej od skrzyni biegów. Dzięki temu pojazd nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego.

GE281 to zupełna nowość w branży ciężkich pojazdów użytkowych. Osiągnęliśmy punkt, w którym hybrydy Scania czwartej generacji stają się mocnymi kandydatami do wykonywania wielu zadań. Tam gdzie inteligentne, zrównoważone rozwiązania mają najwyższą wagę. Pojazdy te sprawdzają się w różnorodnych pracach, z powodzeniem wytrzymując porównanie z tradycyjnymi rozwiązaniami
– zapewnia Fredrik Allard, dyrektor ds. elektromobilności, sprzedaży i marketingu Scania.
Hybrydy Scania najnowszej generacji są dostępne w wersji HEV i PHEV z kabinami P, G oraz L. Występują jako podwozia i ciągniki siodłowe. Oferowane są do nich silniki 7-litrowe DC07 i 9-litrowe DC09 – każdy o trzech poziomach mocy. Wszystkie silniki Scania Euro 6 mogą być zasilane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), a niektóre z nich także biodieslem FAME.


Scania GE281 zapewnia 230 kW mocy stałej oraz 290 kW szczytowej, a maksymalny moment obrotowy wynosi 2100 Nm. Dysponuje 6 biegami do jazdy w przód i nie jest wyposażona w tradycyjne sprzęgło. Płynną zmianę przełożeń umożliwia przekładnia planetarna. Pojazd wyposażony w GE281 z łatwością porusza się z niską prędkością, a przystawka odbioru mocy może być załączona w ruchu zarówno podczas jazdy na napędzie elektrycznym, jak i spalinowym.

Wrażenia z jazdy są podobne jak w samochodzie osobowym ze skrzynią dwusprzęgłową. Możemy zagwarantować wszystkie funkcje, do których są przyzwyczajeni, w tym przewidujący tempomat adaptacyjny z kontrolą prędkości na zjeździe. Kolejną zaletą jest niezakłócony odzysk energii hamowania, co jest o tyle ważne, że system rekuperacji wyhamowuje pojazd przez większość czasu
– wyjaśnia Fredrik Allard.

Zaczęło się w 2014 roku...

Scania jest jednym z kilku producentów dostarczających hybrydowe warianty pojazdów ciężarowych. W 2014 roku firma przedstawiła pierwszą generację hybryd zdolnych poruszać się na napędzie elektrycznym na dystansie do 2 km.

Ich zasięg wydaje się bardzo niski w porównaniu z oferowanymi obecnie 60 km, ale był to ważny, pionierski krok w branży. Od tamtej pory zaczęliśmy wraz z naszymi klientami zdobywać wiedzę o potencjale hybryd w redukcji emisji spalin, hałasu oraz zużycia paliwa. GE281 pozwoliła nam przełamać kolejną barierę. Maszyna elektryczna nie tylko dorównuje, ale niekiedy przewyższa nawet osiągami silnik spalinowy, umożliwiając zmniejszenie jego pojemności, co przekłada się na niższą masę i mniejsze spalanie. Jedynym powodem zastosowania silnika spalinowego jest wydłużenie zasięgu pojazdu
– komentuje Fredrik Allard.
Najnowsze hybrydy Scania oferują kilka funkcji. Mogą poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, np. włączanego automatycznie w powiązaniu ze Scania Zone – jedną z funkcji systemu telematycznego. Kierowca może też zaoszczędzić energię elektryczną na czas, gdy będzie musiał z niej skorzystać w strefie, gdzie obowiązują ograniczenia emisji spalin i hałasu.

Przystawka odbioru mocy może być używana podczas jazdy, również przy napędzie elektrycznym. Pojazdy mogą być wyposażone w system start-stop, przewidujący tempomat adaptacyjny i stwarzają możliwość wyboru trybu jazdy. W trybie Power, oprócz maksymalnej mocy silnika spalinowego, kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100 KM (74 kW).

Uważamy, że hybrydy zostaną ostatecznie zastąpione przez bateryjne pojazdy elektryczne. Lecz nim zasięg pojazdów elektrycznych wzrośnie odpowiednio do potrzeb przewoźników i powstanie wystarczająca infrastruktura do ładowania, hybrydy będą miały wiele do powiedzenia w bieżącej dekadzie
– komentuje Fredrik Allard.
Wariant PHEV ma baterie o pojemności 90 kWh (zestaw 3 x 30 kWh), natomiast HEV ma pojedynczą baterię 30 kWh. Pojazd PHEV może być naładowany do pełna w ciągu 35 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego 95 kW. Oznacza to, że można go całkowicie naładować podczas postoju w bazie, obowiązkowej przerwy lub w czasie załadunku lub rozładunku. Hybrydowa ciężarówka ze stosunkowo małym silnikiem DC09 lub DC07 ma o 750 kg większą ładowność niż analogiczny pojazd z konwencjonalnym napędem. Jest to możliwe, ponieważ przepisy Unii Europejskiej zezwalają na podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów zelektryfikowanych o 1 tonę.

Poziom oszczędności paliwa, możliwy do osiągnięcia dzięki hybrydzie, zależy od podobnych czynników, jak w typowym pojeździe, a zatem: rodzaju pracy, przebiegu trasy i częstotliwości postojów. Maszyna elektryczna jest dostępna przez cały czas, ale podczas jazdy autostradowej ze stałą, wysoką prędkością nie jest tak użyteczna jak w warunkach miejskich. Największe oszczędności przynosi w gęstym ruchu miejskim z częstym zatrzymywaniem pojazdu i ruszaniem. W takich warunkach można spodziewać się ograniczenia spalania do 40%. Scania oferuje dla hybryd te same umowy obsługowe, co dla pozostałych typów pojazdów.

Scania oferuje klientom pojazdy hybrydowe o długim zasięgu, które mogą pokonać na napędzie elektrycznym 60 km, redukując poziom hałasu do 72 dB, a emisję spalin do zera. Oznacza to, że wywrotki, betonomieszarki, czy chłodnie wykorzystywane w transporcie miejskim lub regionalnym mogą poruszać się po obszarach zurbanizowanych nie korzystając z paliw kopalnych, i co ważne – ich masa całkowita może dochodzić do 36 t.

Metropolie takie jak Paryż czy Amsterdam wytyczają strefy, gdzie emisja spalin i hałasu jest znacznie ograniczona. Dlatego przewidujący przewoźnicy, którzy chcą pozostać konkurencyjni, już dziś zwracają się ku rozwiązaniom zelektryfikowanym i wolnym od paliw kopalnych.

Spośród dostępnych dziś rozwiązań, nasze nowe hybrydy zapewniają najwyższą elastyczność i użyteczność. Zważywszy na ich moc, dorównują w pełni typowym pojazdom ciężarowym. Wykorzystywanie jedynie napędu elektrycznego we wrażliwych obszarach miasta nie oznacza spadku osiągów. Scania L 280 6x2*4 PHEV mogłaby być doskonałą wywrotką do centrów miast, zdolną do działania wyłącznie w trybie elektrycznym
– zauważa Ema Ceco, dyrektor produktów zelektryfikowanych, marketingu i sprzedaży Scania.
Źródło: Scania
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels