Za jakie naruszenia ITD nie może nakładać już kar?
Inspektorzy przed nałożeniem każdej kary będą musieli zatem ustalić miejsce, w którym doszło do naruszenia. Nie powinno stanowić to jednak z reguły większego problemu, ponieważ kierowcy pojazdów ciężarowych są zobowiązani do rejestrowania pokonywanej trasy i codziennych aktywności w czasie pracy za pomocą zainstalowanych w kabinie tachografów.Brak zmiany przepisów
Przykładowo, kierowca, który zaraz po przekroczeniu granicy z Francją nie wprowadzi do tachografu symbolu tego państwa, nie będzie mógł zostać ukarany przez ITD, a jedynie francuskie służby kontrolne. Jeżeli jednak będąc na terytorium innego państwa członkowskiego, przekroczy maksymalny tygodniowy czas pracy lub skróci obowiązkową przerwę, nadal powinien liczyć się z możliwością nałożenia kary przez organy krajowe.Nie możemy przy tym zapomnieć, że zagadnienia dotyczące czasu pracy kierowców i tachografów są regulowane nie tylko rozporządzeniami unijnymi, ale także konwencją AETR. Znajduje ona zastosowanie do przewozów międzynarodowych wykraczających poza obszar UE. W takich sytuacjach kierowcy objęci przepisami drugiego z wymienionych dokumentów, co do zasady nie podlegają już pod ograniczenia unijne. Oznacza to, że mogą oni zostać ukarani przez krajowe organy zarówno za naruszenia przepisów dotyczących urządzeń kontrolno-pomiarowych, jak i czasu pracy, popełnione za granicą.
Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS