Wszystko przez Przepisy Pakietu mobilności nakładają bowiem obowiązek powrotu setek tysięcy ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych co 8 tygodni do państwa, w którym mieści się siedziby firmy transportowej. Jak informuje Transport i Logistyka Polska, do niedawna, na skutek rozszerzającej wykładni prawa dokonanej przez Dyrekcję mobilności Komisji Europejskiej (DG Move) – musiały one ciągnąć dodatkowo każdą firmową przyczepę i naczepę. Nawet, gdy miały one jechać bez ładunku.
W związku z tym, wiele instytucji, w tym również TLP, Konfederacja Lewiatan i BusinessEurope interweniowały w Komisji Europejskiej w sprawie rozszerzenia wykładni DG Move nakazującej powrót naczep i przyczep. W wydanych kilka dni temu nowych wytycznych dotyczących stosowania Pakietu Mobilności KE wycofała się z tego rozwiązania.
Jednak jak zaznacza Maciej Wroński, załatwia to jednak problemu marnotrawstwa paliwa. Dlatego też Transport i Logistyka Polska zwróciła się z apelem do przedstawicieli Komisji Europejskiej o niezwłoczne zawieszenie przepisów Pakietu mobilności nakazujących powrót pojazdów co 8 tygodni oraz przepisów, które wprowadziły 4-dniową przerwę w kabotażu (cooling off period). TLP zwróciło się także do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, o wsparcie działań TLP na poziomie unijnym.
Pismo TLP do przedstawicieli Komisji Europejskiej ➡
Pismo TLP do Ministra Infrastruktury ➡
Więcej na temat działalności związku pracodawców Transport i Logistyka Polska przeczytacie tutaj.
Utworzona: 2022-09-23