Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Transport i Logistyka Polska

Zielony Ład? Na papierze wygląda lepiej niż w rzeczywistości

Utworzona: 2025-06-09


Komisja Europejska opublikowała dokument, który ma ocenić gotowość rynku i technologii do transformacji ciężkiego transportu drogowego. Ale – jak wskazuje Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) – dokument ten opiera się na zbyt ogólnych danych i pomija realia, z jakimi na co dzień mierzą się przewoźnicy.

Kluczowe statystyki prezentują łączny udział pojazdów zeroemisyjnych bez podziału na kategorie wagowe, co zaciera różnicę między lekkimi a ciężkimi pojazdami. Tymczasem w Polsce realnie pracuje mniej niż 20 elektrycznych ciężarówek kategorii N3, a wiele zarejestrowanych egzemplarzy to jedynie pojazdy demonstracyjne lub podwozia bez zabudowy.

Komisja nie uwzględniła także szacunkowych kosztów transformacji, które według TLP wynoszą ponad 1,5 biliona euro dla całej Unii Europejskiej. W polskich warunkach oznaczałoby to konieczność inwestowania ponad 60 miliardów złotych rocznie – kwoty całkowicie oderwanej od możliwości finansowych firm transportowych. TLP krytycznie odnosi się też do tezy o zrównaniu całkowitych kosztów posiadania pojazdów elektrycznych i spalinowych. Taki scenariusz może być realny dla lekkich pojazdów, ale nie dla ciężkiego transportu, który ponosi znacznie wyższe koszty operacyjne. Dodatkowo transformacja oparta na pojazdach elektrycznych oznacza spadek efektywności operacyjnej nawet o 60 procent, co wymagałoby zwiększenia liczby pojazdów i kierowców. W kontekście obecnego niedoboru kierowców takie założenia są nierealne.

W komunikacie zabrakło informacji o toczących się pracach nad zmianą przepisów, które miałyby zrekompensować ciężar baterii zwiększoną dopuszczalną masą pojazdów. KE pomija również kluczowy problem niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania i tankowania, szczególnie dla pojazdów ciężarowych. Brakuje ogólnodostępnych punktów o odpowiedniej mocy i dostępności, co sprawia, że nawet firmy chcące inwestować w nowe napędy napotykają bariery logistyczne.

TLP wskazuje również na fundamentalne problemy Pakietu Fit for 55, takie jak wybór metody pomiaru emisji CO2 w modelu tank-to-wheel, wykluczenie innych niskoemisyjnych technologii oraz brak realistycznego podejścia do harmonogramu i społecznych skutków transformacji. Obecne regulacje – jak zauważa TLP – faworyzują elektryki niezależnie od rzeczywistego śladu węglowego, dyskryminując paliwa neutralne klimatycznie, jak HVO100 czy bioLNG.

Pełne stanowisko TLP dostępne jest TUTAJ
Do ulubionych Transport i Logistyka Polska
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels