Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Jak zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków?

Utworzona: 2023-10-15


Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) zaleca pięć środków, które należałoby wdrożyć do roku 2030, w celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych.

Według najnowszych danych Komisji Europejskiej, w ubiegłym roku na unijnych drogach zginęło 20 600 osób, czyli o 3% więcej niż rok wcześniej.

🔴 Zwiększyć stopień egzekwowania przepisów ruchu drogowego, aby ograniczyć główne zagrożenia, takie jak jazda z nadmierną prędkością, pod wpływem alkoholu i narkotyków oraz rozproszenia uwagi

Zdaniem ekspertów ETSC, skuteczne egzekwowanie obowiązujących przepisów to prosty i bezpośredni sposób na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ostatnich latach w wielu krajach europejskich zmniejszyła się intensywność kontroli trzeźwości, a kontrole prędkości, zapinania pasów bezpieczeństwa i rozproszeń spowodowanych przez korzystanie z urządzeń mobilnych są także bardzo zróżnicowane. W ramach rewizji dyrektywy w sprawie transgranicznego egzekwowania przepisów, która została przedstawiona 1 marca 2023 roku przez Komisję Europejską ⬅ trzeba dopilnować, aby wyciągnięte były konsekwencje prawne w przypadku każdego wykroczenia popełnionego przez kierowcę niebędącego rezydentem danego kraju.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu z zadowoleniem przyjęła propozycję istotnych zmian w przepisach UE dotyczących praw jazdy i transgranicznego egzekwowania wykroczeń drogowych, które mogą znacznie zmniejszyć liczbę obrażeń i zgonów wśród początkujących kierowców oraz zwiększyć skuteczność egzekwowania kar za niebezpieczne wykroczenia drogowe popełnione za granicą. Po pierwsze, przez co najmniej dwa lata po zdaniu egzaminu początkujących kierowców będzie obowiązywać zerowy limit alkoholu. Państwa członkowskie będą zachęcane, aby w tym okresie ograniczyć inne czynności wysokiego ryzyka, takie jak prowadzenie pojazdu z innymi młodymi osobami lub w nocy. Zakaz jazdy powinien obowiązywać w przyszłości we wszystkich państwach członkowskich UE, a nie tylko w kraju, w którym popełniono wykroczenia drogowe. Państwa członkowskie będą mogły wyciągać konsekwencje prawne w przypadku siedmiu nowych wykroczeń drogowych popełnionych przez kierowców niebędących rezydentami, w tym jazdę pod prąd i niebezpieczne wyprzedzanie.

🔴 Zwiększyć nakłady na budowę dróg dla rowerów i pieszych, czyli środków transportu, które nie zwiększają ryzyka dla innych użytkowników dróg

W ostatnich latach w wielu krajach zaczęły rosnąć wskaźniki korzystania z roweru i chodzenia pieszo. Jednak liczba wypadków śmiertelnych wśród tych grup także wzrosła, podczas gdy liczba zgonów w innych grupach, np. wśród użytkowników samochodów, spadła. Należy przerwać związek między zwiększonym wskaźnikiem ruchu rowerowego a zwiększoną liczbą wypadków śmiertelnych wśród rowerzystów poprzez rozbudowę bezpiecznych, połączonych sieci oddzielnych ścieżek rowerowych. Unia Europejska wymaga, aby większe miasta zobowiązały się do opracowania planów zrównoważonej mobilności miejskiej – ale należy zrobić więcej, aby zapewnić, że samorządy lokalne będą wdrażać te plany, wprowadzając rzeczywiste i trwałe zmiany.

🔴 Zwiększyć bezpieczeństwo niedoświadczonych kierowców poprzez zmiany przepisów dotyczących prawa jazdy

Według jednego z badań, ryzyko wypadku jest najwyższe w przypadku kierowców, którzy właśnie zdali egzamin, przy czym jeden na pięciu ulega wypadkowi w ciągu pierwszych sześciu miesięcy samodzielnej jazdy. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce, aby wprowadzono nowe wymagania dotyczące stopniowanych praw jazdy i wydłużono okres prowadzenia samochodu pod nadzorem opiekuna, co ma zapewnić, że nowi kierowcy nie będą podejmować najbardziej ryzykownych czynności podczas co najmniej pierwszego roku jazdy. Chodzi m.in. o jazdę w nocy, jazdę z grupą młodych ludzi w samochodzie oraz jazdę po spożyciu dowolnej ilości alkoholu. ETSC wzywa Komisję, aby nie obniżała minimalnego wieku uprawniającego do samodzielnego prowadzenia dla żadnej kategorii pojazdów.

🔴 Ustanowić odpowiednie ograniczenia prędkości, w tym domyślne ograniczenie do 30 km/h na obszarach miejskich

Komisja Europejska zaleciła państwom członkowskim UE obniżenie ograniczeń prędkości jako sposób na ratowanie życia oraz zmniejszenie zużycia paliwa i emisji. Trzeba jednak zrobić znacznie więcej, aby rozwiązać problem nadmiernej prędkości, która ma bezpośredni związek ze zwiększoną częstotliwością i dotkliwością wypadków. Podczas gdy niektóre kraje dokonały znaczących zmian w ostatnich latach, np. dzienny limit na autostradach do 100 km/h w Holandii i domyślny limit do 30 km/h we wszystkich obszarach miejskich w Hiszpanii, wciąż pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Komisja Europejska mogłaby pomóc, wydając formalne zalecenia dotyczące odpowiedniej prędkości dla wszystkich rodzajów dróg.

🔴 Zrezygnować z nieskutecznego stosowania nowych środków bezpieczeństwa pojazdu

W 2019 r. Unia Europejska zgodziła się wprowadzić szereg nowych technologii bezpieczeństwa pojazdów. Jednak standardy techniczne przyjęte od tego czasu obejmują inteligentne systemy ostrzegania w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, które wykorzystują irytujące sygnały dźwiękowych i prawdopodobnie bywają wyłączane, oraz systemy ostrzegania o rozpraszaniu uwagi, które mogą nie wykrywać najczęstszych form rozpraszania uwagi poprzez korzystanie z telefonów komórkowych i systemów informacyjno-rozrywkowych, jak również rejestratory danych zdarzeń, które są bezużyteczne dla badaczy bezpieczeństwa. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wzywa do pilnego przeglądu wymagań technicznych dla wszystkich trzech systemów.

Źródło: ETSC
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels