Europejska Rada Bezpieczeństwa w Transporcie wraz z przedstawicielami organizacji branżowych reprezentujących pieszych, rowerzystów i pracowników transportu napisała list otwarty do posłów Parlamentu Europejskiego odnosząc się do zbliżającej się rewizji dyrektywy UE w sprawie praw jazdy (2006/126). Sygnatariusze opowiadają się za wprowadzeniem dodatkowego szkolenia zawodowego dla kierowców samochodów dostawczych, podobnego do tego, jakie muszą odbyć kierowcy ciężarówek, autobusów i autokarów. Podstawowym założeniem proponowanej zmiany jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i dążenie do osiągnięcia celu UE, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach o 50% do 2030 r.
Organizacje branżowe podnoszą, że rośnie wykorzystanie samochodów dostawczych w transporcie drogowym, m.in. wskutek wzrostu zakupów dokonywanych przez Internet. Presja rynkowa, duża konkurencja w branży transportowej oraz brak rygorystycznych przepisów przyczyniają się do tego, że warunki pracy kierowców samochodów dostawczych stwarzają znaczne ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kluczową kwestią, jaką podkreślają autorzy listu, są stosunkowo łagodne wymogi (niższe standardy) dotyczące kierowców samochodów dostawczych o masie całkowitej mniejszej niż 3,5 tony w porównaniu z kierowcami pojazdów ciężarowych. Do 2026 r. jedynie pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony używane w transporcie transgranicznym będą podlegać unijnym przepisom dotyczącym czasu jazdy i odpoczynku. Regulacje te nie dotyczą zdecydowanej większości samochodów dostawczych, które są wykorzystywane w granicach poszczególnych krajów UE.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, sygnatariusze wzywają do wprowadzenia kompleksowych szkoleń dla zawodowych kierowców samochodów dostawczych, obejmujących takie aspekty, jak bezpieczny załadunek i rozładunek, zabezpieczanie ładunku, cofanie, zapobieganie zmęczeniu, planowanie podróży i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego (w tym używanie pasów bezpieczeństwa) oraz unikanie rozpraszania uwagi.
Autorzy listu wzywają do rozszerzenia obecnych wymogów dotyczących kierowców autobusów i ciężarówek i stworzenia nowej kategorii w odniesieniu do prowadzących samochody dostawcze. Cel ten można osiągnąć w ramach propozycji Parlamentu Europejskiego mającej na celu ustanowienie kategorii B+ z odrębnym wymogiem dotyczącym szkolenia kompetencyjnego dla kierowców pojazdów wykorzystywanych do celów komercyjnych.
Organizacje wyraziły także sprzeciw wobec propozycji Komisji Europejskiej, która przewiduje zwiększenie dopuszczalnej masy pojazdu kategorii B z 3,5 do 4,25 t. Powołując się na niedawny raport Instytutu VIAS w Belgii, sygnatariusze podkreślają, że większe i cięższe pojazdy mają bardziej niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg (pieszych i rowerzystów).
Źródło: European Transport Safety Council (ETSC)
Grafika: Pexels (Artem Podrez)
Utworzona: 2023-10-29