Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nowy Actros L i kabina jak hotel na kołach

Utworzona: 2025-10-04


Mercedes-Benz Trucks zaprezentował nową generację Actrosa L, który pozostaje flagowym modelem producenta w segmencie ciężkich pojazdów z napędem Diesla. Produkcja ruszyła w grudniu 2024 roku, a pojazd od razu zwraca uwagę przeprojektowaną kabiną ProCabin.

Jej sylwetka została całkowicie podporządkowana aerodynamice – przednia część jest dłuższa o 80 mm, a liczne szczeliny i przerwy w karoserii zostały wyeliminowane, aby zoptymalizować przepływ powietrza. W efekcie nowy Actros L zużywa do trzech procent mniej paliwa. Mercedes-Benz podkreśla, że poza ekonomią w transporcie coraz większe znaczenie mają wygląd i komfort kierowcy. W nowym Actrosie L cała kabina jest lakierowana, a elementy ozdobne otrzymały wykończenie Dark Chrome. Aluminiowe stopnie wejściowe i pełne oświetlenie LED nadają pojazdowi nowoczesny charakter, a opcjonalne reflektory matrycowe LED dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo jazdy nocą. We wnętrzu dostępne są trzy warianty kabiny ProCabin – Stream, Big i Giga – wszystkie wyposażone w udogodnienia zwiększające komfort kierowcy na długich trasach. Znalazły się wśród nich podgrzewane fotele, nowe tapicerki premium, łóżka z pełnowymiarowym stelażem i grubą materacową nakładką, rozbudowane panele sterujące przy łóżkach, ambientowe oświetlenie, elastyczne lampki LED, dodatkowe gniazda USB-C, zasłony w dwukolorowym wykończeniu, druga lodówka i gniazdko 230 V.

Codzienną pracę kierowcy ułatwia nowe Multimedia Cockpit Interactive 2, które pozwala intuicyjnie obsługiwać funkcje pojazdu poprzez 12-calowy ekran i dotykowy panel, a także dzięki sterowaniu głosowemu. System daje bezpośredni dostęp także do urządzeń pomocniczych pojazdu. Pod względem napędu kluczową zmianą jest zastosowanie trzeciej generacji 12,8-litrowego silnika Diesla OM 471, dostępnego obok jednostek OM 470 i OM 473. Ten motor pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o kolejne cztery procent, ogranicza emisję CO₂ i obniża całkowity koszt użytkowania, a przy tym zachowuje wysoką dynamikę jazdy. Uzupełnia go program Top Torque, zapewniający dodatkową moc w newralgicznych momentach, takich jak wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu na autostradzie.

Wybrane warianty nowego Actrosa L otrzymały również zoptymalizowany układ napędowy z nową skrzynią G291-12 i tylną osią RAR 2.278d. Rozwiązania te poprawiają przyspieszenie, zwłaszcza na podjazdach, zwiększają komfort akustyczny dzięki niższym obrotom przy prędkości przelotowej 80 km/h i dodatkowo redukują zużycie paliwa. Producent mocno postawił także na bezpieczeństwo. Pojazd jest wyposażony w najnowsze systemy wspomagania, takie jak Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist czy Active Drive Assist 3, umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę na poziomie SAE 2. Systemy te wyprzedzają obecne unijne wymogi w zakresie bezpieczeństwa, a od 2026 roku zostaną dodatkowo rozbudowane o funkcje zgodne z nowymi regulacjami GSR, w tym Attention Assist 2 monitorujący ruch gałek ocznych kierowcy oraz udoskonalony Active Brake Assist 6 Plus z technologią 270-stopniowego skanowania otoczenia.

Nowy Actros L to także szeroka oferta rozwiązań cyfrowych. Platforma TruckLive zapewnia dostęp do usług łączności, m.in. zarządzania serwisem czy planowania tras w oparciu o dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Już w tym roku klienci zyskają dostęp do usług Connected Services, obejmujących m.in. zdalne aktualizacje oprogramowania, Service24h Connected czy system Connected Traffic Warnings ostrzegający o zagrożeniach na drodze. Bardziej zaawansowane potrzeby flotowe obsługują systemy Fleetboard oraz Mercedes-Benz Trucks Uptime, monitorujące stan pojazdu i przekazujące rekomendacje serwisowe. Producent oferuje także elastyczne pakiety serwisowe, a w najwyższym wariancie Mercedes-Benz Trucks Complete – pełne pokrycie wszystkich prac warsztatowych, w tym wymian części eksploatacyjnych.

Nowy Actros L łączy więc lepszą aerodynamikę, oszczędniejsze i bardziej dynamiczne napędy, wyższy komfort dla kierowców oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa i cyfrowe usługi flotowe. Mercedes-Benz Trucks chce tym samym pokazać, że mimo rosnącej roli elektryfikacji, segment ciężkich ciężarówek z napędem Diesla wciąż może być rozwijany i oferować przewoźnikom realne korzyści w zakresie ekonomii, bezpieczeństwa i komfortu pracy.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels