Nowa kabina załogowa, która trafiła do podwozi FM i FMX z konfiguracją osi 4x2 lub 4x4, została zaprojektowana z myślą o rynku globalnym i jest zgodną ze światowymi standardami. Przygotowując ją specjaliści z Volvo Trucks współpracowali m.in. z firmą Rosenbauer, wiodącym światowym producentem zabudów do pojazdów ratowniczych.
Volvo FM i FMX z kabiną załogową oferują te same wysokie standardy bezpieczeństwa biernego i czynnego, ergonomii i komfortu, jak inne warianty obu zmodernizowanych modeli, które zostały wprowadzone na rynek w ubiegłym roku. Przetestowana pod kątem bezpieczeństwa kabina jest wyposażona w duże okna, nisko umieszczone drzwi, duże lusterka wsteczne z możliwością zamontowaniu nawet ośmiu kamer zapewniających dobrą widoczność dookoła pojazdu. Ponadto aktywny układ kierowniczy Volvo, dostępny jako opcja, ułatwia manewrowanie i poprawia zarówno ergonomię, jak i bezpieczeństwo jazdy.
Stanowisko pracy kierowcy jest wyposażone w nowy interfejs z cyfrowymi wskaźnikami oraz kierownicę z przyciskami sterującymi i funkcją odchylania kolumny. W kabinie jest miejsce do swobodnego poruszania się. Drzwi mają duży kąt otwarcia, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, podobnie jak antypoślizgowe stopnie z podświetleniem i oznaczonymi na kolor pomarańczowy uchwytami. Wewnątrz kabiny wygospodarowano miejsce na schowki, które pomieszczą kaski, rękawice i inny sprzęt potrzebny ratownikom.
Ważnym celem dla twórców nowych pojazdów było zapewnienie krótkiego czasu realizacji prac przez producentów nadwozi. W porozumieniu z ekspertami z firm specjalizujących się w budowie samochodów dla służb ratowniczych, zespół pojazdów specjalnych Volvo Trucks wprowadził ulepszenia zarówno w kabinie, jak i podwoziu. Komponenty są rozmieszczone w takich miejscach, aby ułatwić proces montażu zabudowy oraz podłączenia instalacji elektrycznej i pneumatycznej.
Za kabiną znajduje się podwozie bez osprzętu - nie trzeba niczego demontować ani przenosić. Zbiorniki paliwa, tłumik i inne duże elementy wyposażenia podwozia znajdują się pod kabiną. Kable elektryczne i węże pneumatyczne w kabinie zostały wyposażone w łatwo dostępne złącza. Montaż siedzeń, ławek i pasów bezpieczeństwa jest certyfikowany fabrycznie.
W skrócie:
• podwozia opracowane w oparciu o normę EN 1846 dla pojazdów strażackich i ratowniczych;• odporność kabiny na zderzenia sprawdzona zgodnie z normą ECE R29-03;
• wysokość wewnętrzna 160 cm (przód) i 161 cm (tył);
• drzwi otwierane pod kątem 79 stopni (przód) i 75 stopni (tył);
• opcje silnika Volvo D11 lub D13 (Euro 3, 5 i 6);
• przystawka odbioru mocy do 2000 Nm.
Źródło: Volvo Trucks