🚩 Dostawcze: pod presją trzech największych rynków
Nowe rejestracje lekkich pojazdów dostawczych (do 3,5 t) w UE spadły o 12,2% w ujęciu rocznym. Trzy główne rynki przyczyniły się do tego spadku: Włochy zanotowały największy regres (-15,2%), a Francja i Niemcy po -10,7%. Wyjątkiem była Hiszpania, gdzie odnotowano wzrost o 12,6%.🚩 Ciężarówki: silne tąpnięcie w segmencie pojazdów ciężkich
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE spadły o 16%, do poziomu 72 941 sztuk. Główne uderzenie przyszło ze strony segmentu pojazdów ciężkich, gdzie spadki wyniosły 16,6%, a średnich – 12,5%. Niemcy zanotowały drastyczny spadek o 25,4%, Francja o 17,6%, Hiszpania o 12,8%, a Włochy o 9,4%.🚩Autobusy: relatywna stabilność, ale z dużym zróżnicowaniem regionalnym
Rynek nowych autobusów skurczył się nieznacznie, o 1,8% (do 8674 pojazdów). Niemcy zanotowały największy spadek (-15%), następnie Włochy (-7,3%) i Hiszpania (-0,5%). Francja pozostała stabilna (+0,1%), ale wyjątkowo silne wzrosty odnotowano w Szwecji (+189,9%) i Grecji (+187,6%).Zróżnicowanie według rodzaju napędu: segmenty elektryczne rosną, ale diesel wciąż dominuje
🚩 Dostawcze: Diesle nadal dominują (82,5% rynku), mimo spadku sprzedaży o 14%. Udział elektrycznych furgonetek wzrósł z 5,7% do 8,7% (wzrost o 32,6%), a hybrydowych pojazdów – 0,7%, co daje im udział 2,5%. Modele benzynowe spadły o 25,8%.🚩 Ciężarówki: Mimo dominacji diesla (93,4%), odnotowano spadek sprzedaży o 17,7%. Segment ciężarówek elektrycznych wzrósł o 50,6%, osiągając 3,5% udziału w rynku. Liderem w tym segmencie są Niderlandy, odpowiadające za 25% elektrycznych rejestracji.
🚩 Autobusy: Elektryczne autobusy zwiększyły udział z 13% do 19,9%, notując wzrost o 50,3%. W Niemczech wzrost wyniósł 118,9%, w Szwecji – zaledwie 9 rejestracji rok temu wzrosło do 237. Hybrydy odnotowały spadek o 28,7% (10,7% rynku), a diesle spadły o 5,6%, co daje im 65,9% udziału w rynku.
Źródło: ACEA