Organizacja zwróciła na to uwagę podczas 37. sesji Grupy Roboczej ds. Trendów i Ekonomiki Transportu (Working Party on Transport Trends and Economics) przy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (UNECE), poświęconej szablonowi raportowania w ramach krajowych zobowiązań klimatycznych (Nationally Determined Contributions – NDC). Celem NDC jest wsparcie państw w raportowaniu i wzmacnianiu działań na rzecz redukcji emisji w transporcie lądowym zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego z 2015 roku. Podczas spotkania doradczyni ds. polityki IRU, Clara Sanchez Lopez, zaprezentowała studium przypadku przygotowane przy wykorzystaniu wewnętrznego narzędzia modelowania IRU. Analiza dotyczyła transportu chłodniczego realizowanego między Arabią Saudyjską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Wyniki symulacji pokazały, że ciężarówka elektryczna w takich warunkach traci około 90 procent pojemności akumulatora podczas postoju na granicy z powodu zapotrzebowania na energię dla agregatu chłodniczego i klimatyzacji kabiny. W praktyce oznacza to, że pojazd w pełni elektryczny nie jest obecnie rozwiązaniem wykonalnym dla tego typu operacji transportowych.
Z kolei zmiany organizacyjne i techniczne, takie jak skrócenie czasu odpraw granicznych dzięki wykorzystaniu systemu tranzytowego TIR, poprawa aerodynamiki pojazdu, zastosowanie bardziej efektywnych opon i środków smarnych, mogą zmniejszyć emisję CO₂ w ciężarówkach z silnikiem Diesla nawet o 86 procent. Połączenie tych ulepszeń z napędem elektrycznym oraz ograniczenie czasu oczekiwania na granicy o 90 procent pozwala osiągnąć redukcję emisji na poziomie około 95 procent w całym cyklu eksploatacyjnym pojazdu. Według IRU przedstawione wyniki pokazują, że działania na rzecz poprawy efektywności operacyjnej powinny iść w parze z wprowadzaniem pojazdów niskoemisyjnych i alternatywnych paliw. Jednocześnie decyzje dotyczące inwestycji we flotę powinny być poprzedzone analizą realnych uwarunkowań operacyjnych i lokalnych.
Organizacja podkreśla, że może wspierać rządy w opracowywaniu wiarygodnych, pragmatycznych planów dekarbonizacji sektora transportu, które będą oparte na trzech kluczowych filarach: raportowaniu uwzględniającym specyfikę poszczególnych rodzajów transportu, dostosowaniu wymogów do możliwości małych i średnich przedsiębiorstw oraz tworzeniu spójnej polityki łączącej szybkie działania poprawiające efektywność z długoterminową transformacją paliwową i technologiczną. IRU zapowiada dalszą współpracę z rządami oraz przedstawicielami branży transportowej w celu przekucia ambicji klimatycznych w realne działania, które będą możliwe do wdrożenia w codziennej praktyce operacyjnej.
Źródło: IRU
Utworzona: 2025-10-28
