Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nowe zasady celne ICS2 od września. IRU chce sześciomiesięcznego okresu przejściowego

Utworzona: 2025-08-29


Od 1 września 2025 r. przewoźnicy drogowi w Unii Europejskiej będą musieli składać deklaracje wstępne (Entry Summary Declaration, ENS) za pomocą nowego unijnego systemu kontroli importu ICS2 (wydanie 3).

Organizacja IRU ostrzega jednak, że wejście w życie nowych obowiązków może spowodować poważne zakłócenia na zewnętrznych granicach lądowych i domaga się wprowadzenia sześciomiesięcznego, wspólnego dla całej UE okresu przejściowego. Problem wynika z faktu, że choć Komisja Europejska przewidziała możliwość odroczenia wdrożenia ICS2, to państwa członkowskie skorzystały z tego w różnym zakresie. Część krajów jest gotowa do stosowania nowych zasad od września, inne przesunęły termin. W efekcie powstała fragmentaryczna sytuacja, w której przewoźnicy muszą na bieżąco sprawdzać, przez które państwo wjeżdżają do UE i czy tam obowiązuje już ICS2. Zgodnie z wyjaśnieniami Komisji, jeżeli towary trafiają do Unii przez kraj stosujący nowy system, deklarację ENS trzeba złożyć w ICS2, nawet jeśli firma pochodzi z państwa, które skorzystało z odroczenia.

Od poniedziałku składanie ENS stanie się dla przewoźników drogowych biurokratyczną łamigłówką. Derogacje są logiczne, jeśli systemy nie są gotowe, ale dlaczego mamy do czynienia z takim patchworkiem? Skoro Europa porusza się w dwóch prędkościach, dlaczego nie uprościć sytuacji poprzez wspólne odroczenie dla wszystkich? pyta Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU w UE.
Zdaniem organizacji, brak jednolitego podejścia naraża przewoźników na kary, wymusza trudne decyzje dotyczące tras przewozu i stwarza ryzyko niepełnych lub brakujących deklaracji. To z kolei może prowadzić do długich kolejek i poważnych zakłóceń w ruchu na granicach zewnętrznych.

ICS2 jest niezbędny i będziemy wspierać przygotowania, ale bez wspólnego okresu przejściowego ryzykujemy paraliż na granicach i przeciążenie służb celnych. Sześciomiesięczny, ogólnounijny okres przejściowy to jedyne rozwiązanie, które zapewni pewność prawną i płynne przejście podkreśliła Marian.
IRU wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do pilnych działań i ustanowienia skoordynowanego okresu przejściowego obejmującego zarówno transport drogowy, jak i przewozy kombinowane oraz intermodalne z udziałem transportu ciężarowego.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels