Z zadowoleniem przyjmujemy pragmatyczne podejście Parlamentu Europejskiego, szczególnie jeśli chodzi o przyznanie użytkownikom pojazdów, w tym przewoźnikom, prawa dostępu do danych generowanych przez pojazdy. Nie ma powodu, aby blokować użytkownikom dostęp do danych generowanych przez ich własne pojazdy, ani ograniczać prawa użytkowników pojazdów do udzielania zezwoleń na dostęp do danych warsztatowi lub innemu wybranemu przez siebie usługodawcyRaluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU.Kolejną korzyścią dla sektora są wyjaśnienia dotyczące rodzaju danych objętych zakresem ustawy, które zostaną również uwzględnione w przyszłych umowach między dysponentami danych a użytkownikami produktów połączonych z Internetem.
Dokładne określenie, o jakie dane chodzi jest warunkiem wstępnym skutecznych praw użytkownika. Niefortunne jest jednak to, że ustawodawcy pominęli włączenie do tego zakresu informacji uzyskanych lub wywnioskowanych z danych przewoźników, pozostawiając w ten sposób szarą strefę, w której niektórzy zarządcy danych mogą nadal wykorzystywać swoją silną pozycję i odmawiać przewoźnikom dostępu do informacji, które mogą mieć mają dla nich znaczną wartość handlowądodała Raluca Marian.IRU ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje dodatkowe ograniczenia regulujące dostęp rządów do danych generowanych przez pojazdy. Tekst Parlamentu jasno określa wyjątkowe okoliczności, w których taki dostęp staje się obowiązkowy, na przykład podczas klęsk żywiołowych i ogranicza sytuacje nienagłe do tych wyraźnie określonych w prawie. Stanowisko Parlamentu musi być poparte ogólnym podejściem Rady w ostatecznych negocjacjach między prawodawcami UE. Członkowie IRU przyjęli wcześniej dokument przedstawiający stanowisko w sprawie ustawy o danych. Zasady zawarte w tym dokumencie zostały w dużej mierze uwzględnione w przyjętym stanowisku PE.
Źródło: IRU