📌prawo jazdy kat. B uprawniające do prowadzenia pojazdów o masie do 1,8 tony,
📌 prawo jazdy B+ uprawniające do prowadzenia pojazdów o masie od 1,8 do 3,5 tony.
Przyjęcie takiego rozwiązania oznaczałoby, że większość obecnych kierowców samochodów elektrycznych (nawet akumulatorowych samochodów klasy kompaktowej, które ze względu na akumulator ważą ponad 1,8 tony) oraz większych samochodów osobowych i dostawczych, będzie musiała uzyskać nowe prawo jazdy.
Zmiana dotknie zarówno kierowców samochodów prywatnych, jak i zawodowych kierowców samochodów dostawczych przewożących osoby (taksówki czy mikrobusy) i towary (kierowcy dostarczający paczki). Dzisiejsze przepisy przewidują tylko jedną kategorię B, która uprawnia do prowadzenia wszystkich pojazdów o masie do 3,5 tony.
Poprawki te nie uwzględniają rzeczywistych implikacji i stanowią faktyczne zagrożenie dla postępu w zakresie ochrony środowiska, zniechęcając do korzystania z pojazdów elektrycznych, oraz dalszego funkcjonowania usług transportowych powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. doradztwa w UE.Dodatkowe szkolenia i egzaminy w celu uzyskania prawa jazdy kat. B+ spowodowałyby obciążenie finansowe, administracyjne i praktyczne dla wszystkich obecnych zawodowych kierowców i operatorów, którzy będą musieli uzyskać nowe uprawnienia.
Liczymy, że Parlamentarna Komisja Transportu wesprze obywateli UE, kierowców zawodowych i firmy transportowe, odrzucając wszystkie nowo wprowadzone poprawki dotyczące kategorii B+, które w sposób sztuczny i nieuzasadniony dzielą prawo jazdy kat. B na dwie kategorie podsumowała Raluca Marian.Źródło: IRU