Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)

Jak Pakiet Mobilności 2022 wywrócił do góry kołami biznes transportowy

Utworzona: 2023-01-16


Pośród zmian czysto formalnych, wprowadzających do porządku prawnego w Polsce tzw. Pakiet Mobilności 2022, przy okazji niepotrzebnie zostały zlikwidowane świadczenia z tytułu podróży służbowych dla kierowców międzynarodowych.

Łatwa do zapamiętania data 2.02.2022 to dzień wejścia w życie zmian w polskim prawie pracy dla kierowców międzynarodowych. Wcześniejszy system wynagradzania większości kierowców zmienił formę prawną. To co było wypłacane kierowcom, wg indywidualnych ustaleń, należało ubrać od nowa w składniki listy płac. Biura rachunkowe oraz działy kadr i płac w firmach transportowych z dnia na dzień dostały zadanie wymyślenia sposobu na łatwe obliczanie płac kierowców
pisze w artykule podsumowującym zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności 2022 Mariusz Hendzel z kancelarii transportowej ITD-PIP.
Autor przypomina, że zmieniły się zasady obliczania płacy sektorowej (płac zagranicznych), gdy kierowca realizuje przewozy kabotażowe lub bilateralne – i to wywróciło świat rozliczeń kierowców „kołami do góry”. Jednocześnie krajowe przewozy drogowe funkcjonują normalnie, czyli można naliczać diety polskie, noclegi i inne elementy, które są uzasadnione dla podróży służbowej pracowników. Jeśli jedank odcinek krajowy staje się elementem trasy międzynarodowej, to już świadczenie na wyżywienie kierowcy nie jest zwolnione z obciążeń ZUS i podatkowych, bo staje się elementem dochodu kierowcy.

Rozliczanie po swojemu – nie tędy droga

Autor porównuje falę różnych pomysłów na tworzenie list płac ze wszystkiego co nawinęło się w konfiguracji programów płacowych do tsunami, które może zadziałać destrukcyjnie na wyniki przeliczeń (źle przeliczone nadgodziny, źle obliczona podstawa urlopowa czy chorobowe).

Jak podkreśla autor artykułu, właściciele firm transportowych mają nieformalne ustalenia płacowe z kierowcami (dniówki, kilometrówki, frachty, itp.) i wcześniej wszystkie te elementy były „ukryte” i zaokrąglone wygodnie w oficjalnych dietach i noclegach. Jako zwrot kosztów nie były one obciążone ZUS-em ani podatkami, więc były wygodne dla wszystkich.

Autor podkreśla, że są kierowcy, którzy nie podlegają pod Pakiet Mobilności, a zatem nie przysługuje im ani żaden dodatek z tytułu płacy sektorowej za pracę na terenie danego kraju, ani w tym momencie nie otrzymają diety zagranicznej na koszty wyżywienia i noclegu. Można wiele powiedzieć o Pakiecie Mobilności, ale nie to, że nakazał likwidację diet zagranicznych – pisze Mariusz Hendzel.

Diety techniczne do obniżania ZUS i podatku

Usunięcie definicji podróży służbowej zostało zrównoważone możliwością obniżenia stawki ZUS dla kierowców w transporcie międzynarodowym o obliczone technicznie wartości kosztów wyżywienia, które kierowca potencjalnie wydał ze swojego dochodu. Co to dokładnie oznacza? Zamiast diet do wypłaty są tzw. pseudo-diety służące do obniżenia podstawy ZUS i PIT, a wypłaca się wynagrodzenie w postaci premii lub nagrody.

Wyłączenie z Pakietu Mobilności nie jest tutaj żadną przeszkodą, czyli kierowcy, którzy nie realizują przewozów kabotażowych czy cross trade też mogą mieć obliczane ulgi na ZUS i PIT na podstawie diet technicznych (wirtualnych). Każdy kierowca zatrudniony na etacie, który wyjeżdża poza granice może mieć obniżane składki do ZUS i podatki, dzięki temu ostatecznie może otrzymać więcej do ręki (lub koszty pracodawcy są niższe).

Brak kosztów księgowych w firmie

Brak diet zagranicznych spowodował, że nie ma zaksięgowanych tych świadczeń w kosztach firmy. Niestety, część przedsiębiorców przed tym całym tsunami uciekła w najprostszą metodę wypłacania pieniędzy, czyli „w kopercie” do ręki. O ile kierowca w ten sposób nadal otrzymuje to, na co się umówił, o tyle przedsiębiorca nie ma tych pieniędzy rozliczonych w kosztach. Okazuje się, że księgi wykazują ogromne zyski, które nie mają pokrycia w stanie konta lub właściciele rozliczający się na skali podatkowej wpadają w II próg podatkowy, bo wszystkie dochody kierowców zostały zaliczone na jego „konto”. Aby to naprawić, trzeba znaleźć pomysł na wypłacanie oficjalne wynagrodzeń kierowców poprzez listy płac, czyli wszystkie obowiązkowe składniki normalnie „po staremu” oraz uzupełnić całość jakimś elastycznym elementem, który spowoduje, że całość wypłaty będzie w brutto zaksięgowana jako koszt firmy.

Netto do brutto, ale z pomniejszeniem o diety wirtualne

Wartość diety wirtualnej obniża podstawę do ZUS – tłumaczy autor artykułu. Jeśli kwota brutto jest wystarczająco wysoka, tzn. przekracza wartość przeciętnego wynagrodzenia (2022 r. – 5922 zł), to od tej wartości odejmuje się całość diet wirtualnych. Jeśli wynik jest równy lub mniejszy przeciętnej płacy, to zostawiamy wartość 5922 zł, a jeśli po odejmowaniu kwota jest wyższa, to do "ozusowania" należy ją wykorzystać. Oznacza, to, że jeśli ulga na ZUS jest zbyt mała, to podstawa ZUS wynosi tyle, ile jest obliczone wynagrodzenie po tej uldze.

Nieprawdą jest, że kierowca międzynarodowy zawsze ma podstawę 5922. Jest to wynik konkretnych obliczeń, a nie stała wartość podkreśla Mariusz Hendzel.
Cały artykuł przeczytasz TUTAJ

Źródło: ITD-PIP
Do ulubionych Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels