Wyjaśnienie Komisji Europejskiej okazało się konieczne, bowiem w niektórych państwach członkowskich UE, jak np. we Francji czy Szwecji, pojawiły się niezgodne z prawem unijnym praktyki nakładania wysokich kar za brak okazania podczas kontroli rachunku za hotel. Zakaz odpoczynku w kabinie - jak to sprawdzą? - KLIK
W art. 36 rozporządzenia 165/2014 został zawarty zamknięty katalog dokumentów, których funkcjonariusz może zażądać od kierowcy, a to:
🔸 wykresówek, karty kierowcy, jeśli ją posiadają oraz wszelkie inne zapisy i wydruki odręczne (w przypadku tachografów analogowych) lub
🔸 wszelkie zapisy odręczne i wydruki oraz kartę kierowcy (w przypadku tachografów cyfrowych).
Co więcej, zgodnie z art. 34 ust. 3 rozporządzenia 165/2014, państwa członkowskie nie mogą nakładać na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.
Powyższe oznacza, że funkcjonariusze nie są uprawnieni do żądania dodatkowych dokumentów czy innych dowodów od kierowców. W razie powzięcia wątpliwości, zgodnie z ogólną zasadą, wyrażoną w dyrektywie 2006/22/WE, funkcjonariusze powinni zwrócić się o pomoc do odpowiednich organów właściwych ze względu na siedzibę przewoźnika.
To nie pierwszy raz, gdy Komisja Europejska próbuje wyjaśnić o co tak naprawdę chodzi w przepisach. Na początku ubiegłego roku podjęła pierwsze próby odpowiadając na najczęściej zadawane pytanie w formie Komisja Europejska już w lutym 2022 r. przedstawiła swoje stanowisko, w formie Q&A dotyczące Pakietu Mobilności - KLIK. Nie zapobiegło to jednak powracającym problemom karania kierowców nie będących w stanie przedstawić potwierdzenia faktu, że nie odbierali obowiązkowego odpoczynku w kabinie.
Uściślając:
🔸dopuszczalne są kontrole odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie przez służby państw członkowskich dotyczące 28 dni poprzedzających kontrolę, nawet jeśli odpoczynek miał miejsce w innym państwie członkowskim,
🔸nie jest dopuszczalne wymaganie okazania się przez kierowcę dokumentami potwierdzającymi odbywanie odpoczynku poza kabiną (np. rachunkami za hotel), w wyniku czego nie mogą być nakładane na kierowcę i przewoźnika kary z tym związane,
🔸jeśli kierowca nie potwierdzi, że odbierał tygodniowy czas odpoczynku w kabinie, funkcjonariusz może jedynie poinformować krajowe służby państwa siedziby przewoźnika o podejrzeniu wystąpienia naruszenia przepisów,
🔸możliwość nałożenia kary pojawia się wówczas, gdy kierowca dobrowolnie przyzna się do odbycia tygodniowego odpoczynku w kabinie.
Więcej na ewicenter.pl 💻
Źródło: dział prawny Ewicenter
Autor: Marek Kliś
Utworzona: 2023-04-04